ŠTĚPÁNEK, Kamil. POŠTOVNÍ ZNÁMKA, NENÁPADNÝ SVĚDEK I JUBILANT VZNIKU ČESKOSLOVENSKÉ STÁTNOSTI A JEJÍ DIDAKTICKÝ POTENCIÁL (POSTAL STAMP, THE INCONSPICUOUS WITNESS AND JUBILANT OF THE ESTABLISHMENT OF THE CZECHOSLOVAK STATEHOOD AND ITS DIDACTIC POTENTIAL). Sborník prací PdF MU, řada společenských věd č. 31/2017/2. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 31/2017, No 2, p. 125-135. ISSN 1211-6068.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name POŠTOVNÍ ZNÁMKA, NENÁPADNÝ SVĚDEK I JUBILANT VZNIKU ČESKOSLOVENSKÉ STÁTNOSTI A JEJÍ DIDAKTICKÝ POTENCIÁL
Name (in English) POSTAL STAMP, THE INCONSPICUOUS WITNESS AND JUBILANT OF THE ESTABLISHMENT OF THE CZECHOSLOVAK STATEHOOD AND ITS DIDACTIC POTENTIAL
Authors ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Sborník prací PdF MU, řada společenských věd č. 31/2017/2, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1211-6068.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/17:00099156
Organization unit Faculty of Education
Keywords in English history teaching; didactics of history; postage stamps; propaganda; medial education; the creation of Czechoslovakia; anniversary;
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc., učo 516. Changed: 19/4/2018 18:36.
Abstract
Text nejprve prezentuje vybrané znaky a specifika poštovních známek jako zdroje informací o historické skutečnosti. Poté zkoumá četnost a proměny pojetí zvoleného námětu – vznik a rozvíjení tradice československé státnosti - v reflexi poštovní známky. Posléze se zabývá problematikou edukačního potenciálu poštovních známek při rozvíjení historického vědomí žáků a mediálně výchovnými, didaktickými i metodickými aspekty uplatnění v dějepisné výuce.
Abstract (in English)
The text first presents selected characters and specifics of postage stamps as a source of information about historical facts. Then it examines the frequency and changes of the concept of the chosen theme - the origin and development of the tradition of Czechoslovak statehood - in the reflexion of the postage stamp. Finally, it deals with the issue of the educational potential of postage stamps in the development of historical consciousness of pupils and with the media educational, didactic and methodological aspects of application in history teaching.
PrintDisplayed: 24/8/2024 10:56