ADAM, Martin. Persuasion in Religious Discourse: Enhancing Credibility in Sermon Titles and Openings. Discourse and Interaction. Brno: Masarykova univerzita, 2017, vol. 10, No 2, p. 5-25. ISSN 1802-9930. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/DI2017-2-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Persuasion in Religious Discourse: Enhancing Credibility in Sermon Titles and Openings
Name in Czech Persvaze v religiózním diskurzu: posílení věrohodnosti v názvech a úvodech kázání
Authors ADAM, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Discourse and Interaction, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1802-9930.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60203 Linguistics
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/17:00095347
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5817/DI2017-2-5
Keywords (in Czech) persvaze; věrohodnost; žánr; kázání; religiózní
Keywords in English persuasion; credibility; genre; sermon; religious
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 8/1/2019 08:36.
Abstract
Since the emergence of the Aristotelian idea of appeal within the framework of his understanding of poetics, the concepts of ethos, pathos, and logos have indicated the essence of what came to be labelled much later as persuasive strategies. Although persuasion seems to be present in virtually all text types and registers, in many ways it is the religious discourse that utilises persuasion as one of its pivotal instruments to convince the audience of the veracity of the doctrine presented through it. The present paper explores scripted sermons, particularly sermon titles and opening passages, in terms of the persuasive strategies employed. The main emphasis is placed on how particular linguistic realisations of persuasion enhance the credibility of the message.
Abstract (in Czech)
Již od počátků aristotelovského chápání poetiky jsou ethos, pathos a logos podstatou toho, co se mnohem později začalo označovat jako persvazivní strategie. Ačkoli určitý stupeň persvaze lze předpokládat prakticky ve všech typech textů a registrů, zdá se, že náboženský diskurz využívá přesvědčování jako jednoho ze svých klíčových nástrojů; s cílem přesvědčit posluchače o věrohodnosti doktríny, kterou prezentuje. Výzkumný článek zkoumá soubor kázání, zvláště pak jejich názvy a úvodní pasáže, se zřetelem k použitým přesvědčovacím strategiím. Hlavní důraz je kladen na to, jak konkrétní lingvistické realizace persvaze posilují věrohodnost zprávy.
Links
GA17-16195S, research and development projectName: Persvaze v anglickém a českém specializovaném diskurzu
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 27/4/2024 22:29