STRYK, Josef, Miroslava GREGEROVÁ, Aleš FRÝBORT, Jana ŠTULÍŘOVÁ a Jiří GROŠEK. Doplňkové analýzy vlastností betonů prováděné na vývrtech z cementobetonových krytů vozovek. Silniční obzor. Praha: Česká silniční společnost z.s., 2017, roč. 78, č. 6, s. 155-159. ISSN 0322-7154.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Doplňkové analýzy vlastností betonů prováděné na vývrtech z cementobetonových krytů vozovek
Název česky Doplňkové analýzy vlastností betonů prováděné na vývrtech z cementobetonových krytů vozovek
Název anglicky Complementary analyses of concrete characteristics carried out on cores taken from concrete pavements
Autoři STRYK, Josef, Miroslava GREGEROVÁ, Aleš FRÝBORT, Jana ŠTULÍŘOVÁ a Jiří GROŠEK.
Vydání Silniční obzor, Praha, Česká silniční společnost z.s. 2017, 0322-7154.
Další údaje
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Klíčová slova česky CI, DRI, kamenivo, ASR, ASG, CSH, EDX
Klíčová slova anglicky CI, DRI, aggregate, ASR, ASG, CSH, EDX
Změnil Změnila: doc. RNDr. Miroslava Gregerová, CSc., učo 1163. Změněno: 10. 1. 2018 12:35.
Anotace
Základní posouzení stavu cementobetonového krytu se provádí vizuální prohlídkou. Dokumentují se poruchy vozovky makroskopicky rozpoznatelné na jejím povrchu. Detailní údaje o stavu betonu si vyžadují další zkoušky. Jako nejvhodnější se ukázalo hodnocení poškozeného profilu pomocí vývrtů. Spolu s běžnými normovými zkouškami, jako jsou tloušťka vrstev, pevnost betonu v tlaku a tahu, odolnost proti působení vody a chemickým rozmrazovacím látkám se osvědčily i další makroskopické a mikroskopické rozbory. Mezi nejdůležitější z nich patří petrografické zhodnocení přítomného kameniva (podle frakce a typu hornin), kvantifikace trhlin (vyjádřených např. formou indexů – crack index, damage rating index), hodnocení obsahu vzduchu v betonu (tzv. spacing factor), indikace typu a rozsahu rozpínavých reakcí aplikací chemických reaktantů, vizuálně zvýrazňujících postižené partie betonu. Vhodnou kombinací mikroskopických metod je možné tyto informace doplnit a upřesnit. Vhodně volenými výbrusovými preparáty stanovíme genetické typy přítomného kameniva včetně specifikace jeho škodlivosti a rizikovosti. V kombinaci s úlomky betonu odebranými minimálně ze tří výškových úrovní vývrtu (povrch-střed-spodní část) stanovit rozdíly nebo shodu pórovitosti betonu, stupeň a typ mineralizace pórů a trhlin novotvořenými sekundárními fázemi. Identifikace novotvořených fází a jejich korelace s aplikovaným kamenivem lze využít pro predikci jejich potencionálního rizika.
Anotace česky
Základní posouzení stavu cementobetonového krytu se provádí vizuální prohlídkou. Dokumentují se poruchy vozovky makroskopicky rozpoznatelné na jejím povrchu. Detailní údaje o stavu betonu si vyžadují další zkoušky. Jako nejvhodnější se ukázalo hodnocení poškozeného profilu pomocí vývrtů. Spolu s běžnými normovými zkouškami, jako jsou tloušťka vrstev, pevnost betonu v tlaku a tahu, odolnost proti působení vody a chemickým rozmrazovacím látkám se osvědčily i další makroskopické a mikroskopické rozbory. Mezi nejdůležitější z nich patří petrografické zhodnocení přítomného kameniva (podle frakce a typu hornin), kvantifikace trhlin (vyjádřených např. formou indexů – crack index, damage rating index), hodnocení obsahu vzduchu v betonu (tzv. spacing factor), indikace typu a rozsahu rozpínavých reakcí aplikací chemických reaktantů, vizuálně zvýrazňujících postižené partie betonu. Vhodnou kombinací mikroskopických metod je možné tyto informace doplnit a upřesnit. Vhodně volenými výbrusovými preparáty stanovíme genetické typy přítomného kameniva včetně specifikace jeho škodlivosti a rizikovosti. V kombinaci s úlomky betonu odebranými minimálně ze tří výškových úrovní vývrtu (povrch-střed-spodní část) stanovit rozdíly nebo shodu pórovitosti betonu, stupeň a typ mineralizace pórů a trhlin novotvořenými sekundárními fázemi. Identifikace novotvořených fází a jejich korelace s aplikovaným kamenivem lze využít pro predikci jejich potencionálního rizika.
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 16:35