V originále
Odborná monografie je věnována vědeckému odkazu českého antropologa Jana Jelínka (1926–2004), který svými výzkumy a aktivitami v oblasti výstavní prezentace prehistorických amimo evropských kultur výrazně ovlivnil činnost Moravského zemského muzea a Pavilonu Anthropos v Brně. Knihu tvoří čtyři relativně samostatné části, v nichž autoři z různých úhlů pohledu mapují a interpretují odlišné tematické oblasti Jelínkova celoživotního zájmu o evoluci člověka a kultury. V první části knihy jsou prezentovány dějiny Pavilonu Anthropos, který se díky zakladatelům této instituce a následným Jelínkovým aktivitám stal významným edukativním a výstavním centrem specializovaným na prehistorii lidstva. Druhá část knihy je věnována ústřednímu tématu Jelínkových výzkumných zájmů, jímž byla problematika antropogeneze a snaha prezentovat v prostorách Ústavu Anthropos evoluci lidstva prostřednictvím prehistorických artefaktů, pravěkých homininních fosilií a uměleckých rekonstrukcí vzhledu a způsobu života našich předků. V této části monografie je analyzována a interpretována evoluce člověka a kultury v kontextu současných paleoantropologických poznatků a představena sbírka fosilních pozůstatků, kterou Jelínek shromáždil a která se stala zdrojem inspirace pro umělecké rekonstrukce pravěkého světa. Ve třetí části knihy je věnována pozornost chronologii a proměnám konkrétních výtvarných stylů australského skalního umění. V této souvislosti je z Jelínkovy expedice prezentován také soubor maleb provedených na stromových kůrách. Ve čtvrté části knihy jsou z archeologické perspektivy analyzovány domorodé štípané kamenné industrie, které Jelínek získal v průběhu vědecké expedice Ústavu Anthropos v letech 1969 a 1973 do Arnhemské země v severní Austrálii a které tvoří součást sbírkové kolekce Moravského zemského muzea.
In English
This monograph is devoted to scientific legacy of the Czech anthropologist Jan Jelínek (1926–2004), whose research in the field of exhibitions of prehistoric and non-European cultures strongly influenced the activities of the Moravian Museum and the Anthropos Pavilion in Brno. The book comprises four relatively independent sections in which the authors interpret various thematic fields of Jelínek’s lifelong interest in the evolution of man and culture from different points of view. The first part of the book presents history of the Anthropos Pavilion, which became – thanks to its founders and subsequent Jelínek’s activities – a significant educative and exhibition centre specialising in human prehistory. The second part of the book focuses on the central theme of Jelínek’s research interests, i.e. anthropologic issues and the effort to present on the premises of the Anthropos Institute human evolution by exhibiting prehistoric artefacts, prehistoric hominid fossils and artistic reconstructions of our ancestors’ appearance and way of life. Part of the monograph analyses and interprets the evolution of man and culture in the context of modern paleoanthropologic findings and presents a collection of fossil remains gathered by Jelínek, which became a source of inspiration for artistic reconstructions of the prehistoric world. The third part of the book focuses on chronology and changes of specific artistic styles of Australian rock art. In this context, it also presents a set of bark paintings acquired during Jelínek’s expedition. The fourth part of the book analyses from the archaeological perspective Aboriginal chipped stone industries Jelínek acquired during scientific expeditions of the Anthropos Institute in 1969 and 1973 in Arnhem Land in Northern Australia, which are now part of the collection of the Moravian Museum.