KŘÍŽOVÁ, Alena. Aesthetics of the human body from the interdisciplinary perspective. In Botiková, Marta; Válka, Miroslav a kol. Ethnology for the 21st Century. Bases and Prospects. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2017, p. 161-167. Etnologické studie 22. ISBN 978-80-210-8860-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Aesthetics of the human body from the interdisciplinary perspective
Name in Czech Estetika těla z mezioborového pohledu
Authors KŘÍŽOVÁ, Alena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Ethnology for the 21st Century. Bases and Prospects, p. 161-167, 7 pp. Etnologické studie 22, 2017.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50404 Antropology, ethnology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/17:00095365
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-210-8860-3
Keywords (in Czech) estetika těla; etnologie; dějiny umění
Keywords in English aestetics of the human body; ethnology; history of arts
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 22/3/2018 09:57.
Abstract
In the rural environment, perception pertaining to the aesthetics of the human body is often equated with clothing and its decoration. However, aesthetic standards are something of a construct determined by the contemporary social context, which does not have an absolute validity. Assessment from both ethnologists and amateur researchers is thus marked by considerable subjectivity. In addition, clothes came in a vast array of forms – from working clothing, which from the point of view of structuralism can be seen as a “thing”, to festive clothing which, owing to certain attributes, becomes a “sign”. A piece of clothing thus cannot be studied as a mere object of material culture; it is vital to take into consideration the social significance in which decorative elements play a key part. Their origin often stems from magical beliefs. The objective of this article is to demonstrate, on the phenomenon of decoration, the necessity of an interdisciplinary view in the context of ethnology as part of material, spiritual, and social culture (1). Cultural and historical circumstances cannot be overlooked, either; nor can be a certain amount of inspiration in the higher social strata. Hence a certain degree of knowledge of art history is necessary (2). Many decorative elements were made by craftsmen, and are as such evidence of folk-inspired rather than folk display, falling in the category of mass (popular) art connected with mass production, an area studied in more detail in history (3). One such closely connected theme is the transformation of aesthetic standards, the study of which cannot be conducted without a thorough analysis of both written and pictorial sources (4). All these viewpoints should conclusively form a synthesis painting a picture of the evolution of the human body’s aesthetic evaluation in both rural and small-town communities.
Abstract (in Czech)
Vnímání estetiky lidského těla v lidovém prostředí je ztotožňováno s oblečením a jeho výzdobou. Estetické normy jsou však určitým konstruktem determinovaným dobovým společenským kontextem, který nemá absolutní platnost. Proto hodnocení ze strany etnologů i amatérských badatelů nese rysy značné subjektivity. Navíc oděv měl širokou škálu podob – od pracovního, který je z pohledu funkčního strukturalismu vnímán jako „věc“ až k obřadnímu, který se díky několika atributům stává „znakem“. Pak už nelze oděv studovat jen jako předmět hmotné kultury, ale je nutno přihlížet k jeho sociálnímu významu, v němž hrají výzdobné prvky klíčovou roli; mnohdy jejich původ vychází z magických představ. Cílem příspěvku je prokázat na fenoménu zdobení nutnost mezioborového pohledu, v rámci etnologie jako součásti hmotné, duchovní i sociální kultury (1). Nelze pominout širší kulturně historické okolnosti, jistou míru inspirace ve vyšších sociálních vrstvách, k čemuž je nezbytná orientace v historii umění (2). Mnohé výzdobné součásti jsou dílem řemeslných výrobců a pak jsou dokladem spíše zlidovělého než lidového projevu a spadají do kategorie masového (populárního) umění, souvisejícího se sériovou výrobou, kterou se zabývá více historie (3). Jedním z úzce provázaných témat je proměna estetických norem – toto studium se neobejde bez analýzy písemných a obrazových pramenů (4). Všechny tyto naznačené úhly pohledu by se měly v závěru protnout v syntéze předkládající komplexní obraz vývoje hodnocení estetiky lidského těla ve venkovském a maloměstském společenství.
Links
GA17-08549S, research and development projectName: Lidový a zlidovělý šperk v českých zemích
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 24/8/2024 16:12