NGO, Ondřej, Barbora BUČKOVÁ, Š. SUCHÁNEK, B. SEIFERT, M. ZAVORAL, Ladislav DUŠEK and Ondřej MÁJEK. Účast české populace na screeningu kolorektálního karcinomu – vývoj a aktuální stav (Participation of the Czech population in the Colorectal Cancer Screening Programme - trends and current situation). Gastroenterologie a hepatologie. Praha: Ambit Media, 2017, vol. 71, No 5, p. 377-383. ISSN 1804-7874. Available from: https://dx.doi.org/10.14735/amgh2017377.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Účast české populace na screeningu kolorektálního karcinomu – vývoj a aktuální stav
Name (in English) Participation of the Czech population in the Colorectal Cancer Screening Programme - trends and current situation
Authors NGO, Ondřej (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Barbora BUČKOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution), Š. SUCHÁNEK (203 Czech Republic), B. SEIFERT (203 Czech Republic), M. ZAVORAL (203 Czech Republic), Ladislav DUŠEK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Ondřej MÁJEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Gastroenterologie a hepatologie, Praha, Ambit Media, 2017, 1804-7874.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 30219 Gastroenterology and hepatology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14110/17:00099245
Organization unit Faculty of Medicine
Doi http://dx.doi.org/10.14735/amgh2017377
Keywords (in Czech) kolorektální karcinom; plošný screening; adresné zvaní; test na okultní krvácení do stolice; pokrytí screeningem; míra účasti
Keywords in English Colorectal neoplasms; Mass screening; Occult blood; Participation rate; Personalised invitations; Screening coverage
Tags EL OK
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Soňa Böhmová, učo 232884. Changed: 17/5/2018 17:52.
Abstract
Východiska: Česká republika (ČR) zaujímá v mezinárodním srovnání přední pozici v incidenci a mortalitě kolorektálního karcinomu. Klíčovým prvkem prevence je screeningový program, který byl v ČR implementován v roce 2000. Předpokladem úspěšnosti programu je vysoká účast cílové populace, a proto proběhla v ČR řada aktivit k zajištění zvýšení adherence populace ke screeningu. Začátkem roku 2014 byl program posílen zavedením adresného zvaní občanů, kteří se dlouhodobě neúčastní screeningu. Cílem sdělení je prezentace současné situace pokrytí cílové populace screeningem a míry účasti po adresném pozvání v ČR. Materiál a metody: K hodnocení uvedených ukazatelů byla využita data plátců zdravotní péče, která představují plně reprezentativní profil všech provedených screeningových vyšetření na národní úrovni. Analýza pokrytí byla provedena do roku 2016 a v rámci adresného zvaní byly hodnoceny pozvánky zaslané od ledna 2014 do prosince 2016. Výsledky: Pokrytí cílové populace screeningem dlouhodobě roste. K výraznějším nárůstům došlo v roce 2010 se změnou nastavení programu a v roce 2014 se zavedením adresného zvaní. Rostoucí trend pokračoval do roku 2015 (pokrytí 32,2 %), ale v následujícím roce došlo poprvé v historii k poklesu pokrytí o více než 2 procentní body. Během prvních 3 let adresného zvaní bylo rozesláno přes 3,7 mil. pozvánek (2 mil. prvních pozvánek, 1 mil. druhých a 666 tis. třetích pozvánek). Po prvním pozvání se dostavila na screening 1/ 5 osob, po druhém pozvání 18,9 % osob a na třetí opakovanou výzvu zareagovalo 11,5 % osob. Závěr: Pokrytí screeningem prozatím nedosahuje mezinárodně doporučených 45 %. Navíc je patrná velká rezistentní část populace, která nereaguje na opakované výzvy k účasti. Je tedy nutné nastavit opatření směřující k vyššímu zájmu cílové populace k participaci na screeningovém programu. Problematikou se zabývá i nově vznikající Národní koordinační centrum programů časného záchytu onemocnění, které se bude mimo jiné věnovat optimalizaci programu screeningu kolorektálního karcinomu a procesu adresného zvaní.
Abstract (in English)
Background: The Czech Republic has a leading position in colorectal cancer incidence and mortality in comparison with other countries. The screening programme, which has been implemented in the Czech Republic since 2000, is an essential part of prevention. The success of the programme depends on the participation of the target population. Many activities have been carried out to promote a higher adherence of the population to screening. At the beginning of 2014, the programme was strengthened by introducing personalised invitations to screening for non-attenders. The aim of the paper is to present the current situation in terms of coverage of the target population by screening examinations and the participation rate after personalised invitations in the Czech Republic. Material and Methods: Data from healthcare payers, which capture a fully representative profile of all screening tests provided at the national level, were used to evaluate the coverage of the target population (up to 2016) and the participation rate after invitation (for invitations sent from January 2014 to December 2016). Results: Coverage of the target population has been growing for many years. A significant increase occurred in 2010 after a change in the programme setting and another in 2014 after the introduction of personalised invitations. The coverage was growing up to 2015 (32.2%), but the following year saw the first decline in the history of the screening programme (by more than 2%). During the first 3 years of the oneproject of personalised invitations, over 3.7 million invitations were sent (2 million first invitations, 1 million second invitations and 666,000 third invitations). Participation rates were 20.9% after the first invitation, 18.9% after the second invitation and 11.5% after the third invitation. Conclusion: The coverage by screening in the Czech Republic has not yet reached the internationally recommended level of 45%. In addition, a large proportion of the population do not respond to repeated invitations to screening. It is necessary to continue setting up measures aimed at making the target population more interested in their participation in the screening programme.
PrintDisplayed: 2/5/2024 05:09