VRUBEL, Martin. Integration through Education - support for disadvantaged families. In Inclusive Education: Research, Learning, Teaching and Student Support. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Integration through Education - support for disadvantaged families
Name in Czech Integrace prostřednictvím vzdělávání - podpora znevýhodněných rodin
Authors VRUBEL, Martin.
Edition Inclusive Education: Research, Learning, Teaching and Student Support, 2017.
Other information
Original language English
Type of outcome Requested lectures
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Georgia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) integrace; vzdělávání; začleňování; odborné kompetence; sociální pracovníci; rodiny vystavené riziku; sociální vyloučení
Keywords in English integration; education; inclusion; professional competencies; social workers; families at the risk; social exclu-sion
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Klára Dobrovolná, DiS., učo 84416. Changed: 11/3/2018 20:01.
Abstract
The main objective of the integration through education/inclusion is to enforce the level of the social integration of families at risk of social exclusion by the dissemination of methods of family assistantship in public support institutions. Detailed goals include: 1. Enhancement of professional competencies of social workers in the field of the use of modern methods of working with families at the risk of social exclu-sion. 2. Preparation of a new, adequate to the modern forms, form of the environmen-tal support, addressed to families at risk of social exclusion, by adapting the methods and techniques used in the process of helping to the conditions and practices used in the public assistance institutions. The most important addressee of the impact integration through education are families experi-encing difficulties, ie the final recipients of activation measures undertaken by staff of public assistance institutions. Research report „Conditions of the efficient support for families at risk of social exclusion” analyzes the needs of the social professions and the expectations of the support system recipients in the context of using the methodology of work-ing as a family assistant to prevent family exclusion. The research was conduct-ed on two levels: 1. Cognitive – by: a) identifying the resources and working methods of family assistants (includ-ing knowledge about the functioning of socially excluded families, resources, needs and expectations, assessing opportunities and threats, forms of help con-sidered useful for families); b) recognition of the functioning of families at risk of social exclusion (their knowledge, preferences for social activity, continuing education of children and conditions for increasing their activity). 2. Pragmatic - by: a) developing methods and tools addressed to family assistants who work in their workplace with families at risk of social exclusion.
Abstract (in Czech)
Hlavním cílem integrace prostřednictvím vzdělávání / inkluze je prosazování úrovně sociální integrace rodin ohrožených sociálním vyloučením šířením metod rodinného asistentství ve veřejných podporních institucích. Podrobné cíle zahrnují: 1. Zvýšení odborných kompetencí sociálních pracovníků v oblasti využívání moderních metod práce s rodinami ohroženými sociálním vyloučením. 2. Příprava nových, odpovídajících moderních forem, formy podpory životního prostředí určených rodinám ohroženým sociálním vyloučením, přizpůsobením metod a postupů používaných v procesu pomoci podmínkám a postupům používaným v instituce veřejné pomoci. Nejdůležitějším příjmem integrace dopadů prostřednictvím vzdělávání jsou rodiny, které mají potíže, tj. konečné příjemce aktivačních opatření prováděných zaměstnanci institucí veřejné pomoci. Výzkumná zpráva "Podmínky účinné podpory rodin ohrožených sociálním vyloučením" analyzuje potřeby sociálních profesí a očekávání příjemců systému podpory v kontextu využívání metodiky práce jako rodinného asistenta, aby se zabránilo rodinnému vyloučení. Výzkum byl proveden na dvou úrovních: 1. Kognitivní - podle: a) určení zdrojů a pracovních metod rodinných asistentů (včetně znalostí o fungování sociálně vyloučených rodin, zdrojů, potřeb a očekávání, posuzování příležitostí a hrozeb, formy pomoci považované za užitečné pro rodiny); b) uznání fungování rodin ohrožených sociálním vyloučením (jejich znalosti, preference sociálních aktivit, další vzdělávání dětí a podmínky pro zvyšování jejich aktivity). 2. Pragmatický - podle: a) vývoj metod a nástrojů určených rodinným asistentům, kteří pracují na pracovišti s rodinami ohroženými sociálním vyloučením.
Links
2015-2951/001-001, interní kód MUName: Developing programs for Access of disadvantaged groups of people and Regions to higher Education (Acronym: DARE)
Investor: European Union, Capacity Building in the field of higher education
PrintDisplayed: 1/5/2024 13:18