JANÍK, Tomáš, Radka WILDOVÁ, Klára ULIČNÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Miroslav JANÍK, Jana JAŠKOVÁ and Barbora ŠIMŮNKOVÁ. Adaptační období pro začínající učitele: zahraniční přístupy a návrhy řešení (Induction Period for Novice Teachers: International experience and implementation suggestions). Pedagogika. Univerzita Karlova, 2017, vol. 67, No 1, p. 4-26. ISSN 0031-3815. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23362189.2017.433.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Adaptační období pro začínající učitele: zahraniční přístupy a návrhy řešení
Name in Czech Adaptační období pro začínající učitele: zahraniční přístupy a návrhy řešení
Name (in English) Induction Period for Novice Teachers: International experience and implementation suggestions
Authors JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Radka WILDOVÁ (203 Czech Republic), Klára ULIČNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Miroslav JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jana JAŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Barbora ŠIMŮNKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Pedagogika, Univerzita Karlova, 2017, 0031-3815.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/17:00095377
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2017.433
Keywords (in Czech) adaptační období; indukce; začínající učitel; kariérní systém; profesionalizační kontinuum
Keywords in English induction period; novice teachers; career system; professionalisation continuum
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 21/3/2018 13:53.
Abstract
Předkládaná studie se soustředí na adaptační období pro začínající učitele jakožto příležitost pro podporu profesního rozvoje učitelů. Nejprve identifikuje výzvy, které se s tímto obdobím profesního života pojí, poté představuje zkušenosti z vybraných zemí, ve kterých je adaptační období realizováno, a nakonec diskutuje současné návrhy na implementaci adaptačního období pro začínající učitele v České republice. Se zázemím v řešení výzkumných projektů se tato studie pokouší jít vstříc současným aktivitám MŠMT spojeným se zaváděním kariérního systému pro pedagogické pracovníky a adaptačního období pro začínající učitele. Návrh novely zákona, který tyto systémové prvky podpory učitelů legislativně konstituuje, je v době vzniku tohoto textu projednáván na různých úrovních. Bude-li návrh schválen, otevírá se prostor pro dopracování a konkretizaci adaptačního období. V návaznosti na zahraniční zkušenosti a mezinárodní srovnávací studie se tento text pokusí identifikovat několik principů, jejichž naplnění se může jevit jako přínosné pro rozpracování adaptačního období. Tyto principy jsou spojeny s efektivností indukce pro začínající učitele.
Abstract (in English)
The paper focuses on induction period for novice teachers as an opportunity for the support of teachers’ professional development. First, we identify the challenges that teachers in this career stage face. Then, experiences with induction period from selected countries are introduced. Following this, current efforts to implement induction period for beginning teachers in the Czech Republic are discussed. Drawing on several research projects focused on novice teachers, this paper connects to current steps undertaken by the Ministry of Education to establish an official career system and induction period for teachers in the Czech Republic. At present, a bill proposal suggesting appropriate law changes is being discussed. Should it be approved, an opportunity for innovative specification of the induction period will open up. Thus this study attempts to identify such principles (based on experiences from various countries and on multinational comparison studies) the fulfilment of which can be beneficial for beginning teachers in the long term and mitigate the threat of novice teacher drop-out.
Links
GA15-12956S, research and development projectName: Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
Investor: Czech Science Foundation, How context matters: objective determinants of novice teachers´ socialisation
PrintDisplayed: 25/8/2024 01:43