BRÁZDIL, Jan. Empirický přístup k morálnímu charakteru (Empirical Approach to Moral Character). Studia philosophica. Brno: Masarykova univerzita, 2017, vol. 64, No 2, p. 63-77. ISSN 1803-7445. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SPh2017-2-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Empirický přístup k morálnímu charakteru
Name (in English) Empirical Approach to Moral Character
Authors BRÁZDIL, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Studia philosophica, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1803-7445.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60302 Ethics
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Digitální knihovna FF MU
RIV identification code RIV/00216224:14210/17:00099317
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SPh2017-2-5
Keywords (in Czech) morální charakter; situacionismus; praktická moudrost; Milgramův experiment
Keywords in English moral character; situationism; practical wisdom; Milgram experiment
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D., učo 11408. Changed: 16/4/2018 15:28.
Abstract
V této práci představuji a analyzuji stěžejní část diskuse, která vznikla mezi mysliteli inspirovanými psychologickým situacionismem a obhájci konceptu morálního charakteru, který se objevuje v aristotelské myšlenkové tradici. Jádrem této diskuse je otázka, zda zůstává tento koncept empiricky adekvátním ve světle nedávných poznatků sociální a kognitivní psychologie. Tedy zda představuje dostatečně významný determinant chování navzdory působení situačních faktorů, jakými jsou sociální nátlak, momentální mentální nastavení či pouze špatné počasí. Přičemž musí být natolik významným determinantem, aby bylo smysluplné v praxi věnovat cenné zdroje na jeho kultivaci v rámci výchovy a vzdělání.
Abstract (in English)
In this paper, I present and analyze the key part of the discussion that arose between the authors inspired by psychological situationism and the advocates of the concept of moral character that appears in the Aristotelian thought tradition. At the heart of this discussion is the question of whether this concept remains adequate despite recent findings of social and cognitive psychology. Whether it represents a significant determinant of behavior, withstanding various factors such as social pressure, momentary mental settings or even just something quite simple like bad weather. Its significance then must be high enough for it to be meaningful to devote valuable resources to its cultivation in practice.
Links
MUNI/A/0837/2016, interní kód MUName: Výzvy současné filozofie
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 5/9/2024 21:27