Detailed Information on Publication Record
2017
Diplomatika jedna, ne dvě!
SVITÁK, ZbyněkBasic information
Original name
Diplomatika jedna, ne dvě!
Name (in English)
Diplomatics: One Discipline, not two!
Authors
Edition
Praha, Pomocné vědy historické v současné historiografii a archivnictví, p. 103-117, 15 pp. 2017
Publisher
Karolinum
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
60101 History
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-246-3799-0
Keywords (in Czech)
diplomatika
Keywords in English
diplomatics
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 30/1/2018 10:48, doc. PhDr. Zbyněk Sviták, CSc.
V originále
Článek se zabývá praktickou existencí dvou rozdílných terminologií, které se postupně vyvinuly pro práci a popis středověkého a novověkého diplomatického materiálu. Důsledkem je postupné vzdalování se diplomatiky středověké a novověké a jejich přetváření v samostatné disciplíny, což je markantní především v německé terminologii (Urkundenlehre; Aktenkunde). Autor nabízí systematiku, která propojuje obě části diplomatiky a chápe ji jako kompaktní vědeckou disciplínu, jejíž předmět, cíl i metody a pracovní postupy jsou stejné, ať se potýkáme s materiálem středověkým, novověkým nebo moderním. Navrhované rozdělení si klade za cíl odstranění terminologických nedorozumnění.
In English
The article focuses on the existence of two different terminologies that envolved in the course of time in order to work with and describe medieval and early modern diplomatic material. This resulted in the gradual growing apart of medieval diplomatics from early modern diplomatics and their turning into independent disciplines, which is particularly apparent in German terminology (Urkundenlehre vs. Aktenkunde). The author offers a new system connecting both parts of diplomatics and he regards it as a single scholarly discipline whose object, aim, methods of inquiry and procedures are the same, regardless of the possible differences in examining medieval, early modern or modern material. The proposed solution aims at an elimination of terminological misunderstandings.
Links
MUNI/A/1087/2016, interní kód MU |
|