RUMÁNEK, Ivan. Quantitative metre in noh. Dálný východ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017, vol. 7, No 1, p. 32-45. ISSN 1805-1049.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Quantitative metre in noh
Name in Czech Časomíra jako metrum v noh
Authors RUMÁNEK, Ivan (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution).
Edition Dálný východ, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2017, 1805-1049.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60403 Performing arts studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW plný text výsledku Odkaz na informace o publikaci na stránkách vydavatele
RIV identification code RIV/00216224:14210/17:00099373
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English noh; hiranori; onori; chunori; syllabic and quantitative prosody; tanka; kuse(mai); Shinran; wasan; Iroha uta; Homer; hexametre; dactyl; Tocharoi; Yuezhi; Alexander the Great; Hellenism; Greek influence on Buddhist sculpture; Gandhara
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Changed: 17/5/2018 14:27.
Abstract
The hiranori rhythm, unique for the noh drama, combines the asymetrical (7–5) syllabic metre of the Japanese poetry with a symetrical 8-beat rhythm of the noh melodic singing (fushi). The study discloses its resemblance with the Greek quantitative metre of hexameter and seeks to explain the presence of quantitative prosody, otherwise atypical for Japan, through tracing back the origin of the hiranori rhythm on the Japanese soil and in the Buddhist chanting practice which, the study hypothesizes, might show a historical link with the Hellenistic cultures of Central Asia and their Greek heritage.
Abstract (in Czech)
Hiranori, specifický rytmus dramatu nó, kombinuje asymetrické sylabické metrum 7-5, typické pro japonskou poezii, se symetrickým osmidobovým rytmem nóového melodického zpěvu (fuši). Studie odhaluje jeho podobnost s řeckým časoměrným metrem hexametru a hledá vysvětlení pro přítomnost časoměrné prosodie, jinak pro Japonsko atypické, přes sestupování v čase k původu rytmu hiranori na japonské půdě a k buddhistické recitaci, která, jak studie hypotetizuje, by mohla poukazovat na historický souvis s hellénistickými kulturami Střední Asie a jejím řeckým dědictvím.
PrintDisplayed: 26/7/2024 01:27