KOKEŠ, Radomír D. MODRÉ STÍNY coby zdrženlivá detektivka : Zdůrazňování, potlačování a tradice kriminální fikce (MODRÉ STÍNY as a Restrained Detective Story : Emphasizing, Repression and Traditions of Crime Fiction). Iluminace. Praha: Národní filmový archiv, 2016, vol. 28, No 4, p. 97-124. ISSN 0862-397X. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1404029, author = {Kokeš, Radomír D.}, article_location = {Praha}, article_number = {4}, keywords = {analysis of television fiction; film history; crime fiction; audiovisual narration; poetics of fiction; Czech cinema; contemporary Czech television; genre}, language = {cze}, issn = {0862-397X}, journal = {Iluminace}, title = {MODRÉ STÍNY coby zdrženlivá detektivka : Zdůrazňování, potlačování a tradice kriminální fikce}, url = {http://www.douglaskokes.cz/wp-content/uploads/2015/02/Kokes-Radomir-D._2016_Modre-stiny-coby-zdrzenliva-detektivka.pdf}, volume = {28}, year = {2016} }
TY - JOUR ID - 1404029 AU - Kokeš, Radomír D. PY - 2016 TI - MODRÉ STÍNY coby zdrženlivá detektivka : Zdůrazňování, potlačování a tradice kriminální fikce JF - Iluminace VL - 28 IS - 4 SP - 97-124 EP - 97-124 PB - Národní filmový archiv SN - 0862397X KW - analysis of television fiction KW - film history KW - crime fiction KW - audiovisual narration KW - poetics of fiction KW - Czech cinema KW - contemporary Czech television KW - genre UR - http://www.douglaskokes.cz/wp-content/uploads/2015/02/Kokes-Radomir-D._2016_Modre-stiny-coby-zdrzenliva-detektivka.pdf L2 - http://www.douglaskokes.cz/wp-content/uploads/2015/02/Kokes-Radomir-D._2016_Modre-stiny-coby-zdrzenliva-detektivka.pdf N2 - Studie na jedné straně detailně analyzuje televizní seriál Modré stíny, na druhé straně tak činí na pozadí několika obecnějších jevů: (a) televizní cyklus Detektivů od Nejsvětější trojice, kterého jsou Modré stíny součástí a od jehož některých norem se odchyluje; (b) vyprávěcí i stylistické trendy v současné české i zahraniční televizní kriminálce, s nimiž se překvapivě Modré stíny jeví spíše nekomunikovat; (c) dějiny české filmové detektivky se zaměřením na specifickou vyprávěcí tradici, již tato studie rozpoznává a označuje jako zdrženlivou detektivku, která se rozvíjela přinejmenším od čtyřicátých let dvacátého století. Modré stíny se přitom svými vypravěčskými řešeními ukazují právě jako neobvykle intenzivní varianta zdrženlivé detektivky: detektivové pozadí vyšetřovaných událostí nikdy nepochopí, řešení se nedá vyvodit z poskytnutých vodítek a vyprávěcím cílem je především nazřít velmi členitou strukturu fikčního makrosvěta. Zvláštnost výstavby Modrých stínů současně spočívá i v postupném přesunu od důrazu na vyšetřování (první dvě epizody) k důrazu na soukromé aspekty postav týmu kolem komisařky Výrové (druhé dvě epizody). Jestli přitom řídící princip vyprávění Modrých stínů nacházím v kooperaci potlačování očekávaných a zdůrazňování nečekaných prvků, lze podobně uvažovat i o jejich sebeuvědomělé stylové organizaci. Ta divákovi sice očekávatelně poskytuje prvky potřebné k porozumění, ovšem zjevně nenásleduje princip funkční ekvivalence v souboru preferovaných uměleckých řešení a zdůrazňuje dekorativní aspekty stylové konstrukce, což se ukazuje zejména na filmařském pojetí rozhovorů mezi postavami. ER -
KOKEŠ, Radomír D. MODRÉ STÍNY coby zdrženlivá detektivka : Zdůrazňování, potlačování a tradice kriminální fikce (MODRÉ STÍNY as a Restrained Detective Story : Emphasizing, Repression and Traditions of Crime Fiction). \textit{Iluminace}. Praha: Národní filmový archiv, 2016, vol.~28, No~4, p.~97-124. ISSN~0862-397X.
|