J 2017

Problém účelnosti v dialogickém vyučování

ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana, Klára ŠEĎOVÁ, Martin SEDLÁČEK a Roman ŠVAŘÍČEK

Základní údaje

Originální název

Problém účelnosti v dialogickém vyučování

Název anglicky

The Problem of Purposefulness in Dialogic Teaching

Autoři

ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana (203 Česká republika, garant, domácí), Klára ŠEĎOVÁ (203 Česká republika, domácí), Martin SEDLÁČEK (203 Česká republika, domácí) a Roman ŠVAŘÍČEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova, 2017, 0031-3815

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/17:00095421

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

dialogické vyučování; princip účelnosti; bezúčelnost výuky; obsah výuky; žákovské repliky s argumenty; intervenční program pro učitele

Klíčová slova anglicky

dialogic teaching; principle of purposefulness; purposelessness of lesson; educational content; students’ replies involving argumentation; interventional programme for teachers

Štítky

Změněno: 9. 4. 2018 12:24, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek vychází z dat získaných v rámci intervenčního výzkumného projektu, v němž skupina učitelů prošla programem profesního rozvoje zaměřeným na to, aby byli učitelé s to implementovat do své výuky postupy tzv. dialogického vyučování. Dialogické vyučování, které tvoří teoretickou platformu této studie, je přístup, který usiluje o komunikační i kognitivní aktivizaci žáků (Alexander, 2006). Intervence se ukázala jako úspěšná v tom smyslu, že došloke změně komunikačního chování učitelů i jejich žáků ve sledovaných třídách.

Anglicky

This contribution is based on data gathered in an intervention research project in which eight teachers cooperated with four researchers on a professional development programme aimed at the implementation of features of dialogic teaching in their teaching practice. Dialogic teaching emphasises work with language and communication with pupils to stimulate their thinking and deepen their understanding (Alexander, 2006). The intervention proved to be successful in the sense that the modes of communication of both the teachers and their students changed.

Návaznosti

GA17-03643S, projekt VaV
Název: Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků
Investor: Grantová agentura ČR, Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků