J 2017

Problém účelnosti v dialogickém vyučování

ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana, Klára ŠEĎOVÁ, Martin SEDLÁČEK and Roman ŠVAŘÍČEK

Basic information

Original name

Problém účelnosti v dialogickém vyučování

Name (in English)

The Problem of Purposefulness in Dialogic Teaching

Authors

ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Klára ŠEĎOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Martin SEDLÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Roman ŠVAŘÍČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova, 2017, 0031-3815

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/17:00095421

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

dialogické vyučování; princip účelnosti; bezúčelnost výuky; obsah výuky; žákovské repliky s argumenty; intervenční program pro učitele

Keywords in English

dialogic teaching; principle of purposefulness; purposelessness of lesson; educational content; students’ replies involving argumentation; interventional programme for teachers

Tags

Změněno: 9/4/2018 12:24, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek vychází z dat získaných v rámci intervenčního výzkumného projektu, v němž skupina učitelů prošla programem profesního rozvoje zaměřeným na to, aby byli učitelé s to implementovat do své výuky postupy tzv. dialogického vyučování. Dialogické vyučování, které tvoří teoretickou platformu této studie, je přístup, který usiluje o komunikační i kognitivní aktivizaci žáků (Alexander, 2006). Intervence se ukázala jako úspěšná v tom smyslu, že došloke změně komunikačního chování učitelů i jejich žáků ve sledovaných třídách.

In English

This contribution is based on data gathered in an intervention research project in which eight teachers cooperated with four researchers on a professional development programme aimed at the implementation of features of dialogic teaching in their teaching practice. Dialogic teaching emphasises work with language and communication with pupils to stimulate their thinking and deepen their understanding (Alexander, 2006). The intervention proved to be successful in the sense that the modes of communication of both the teachers and their students changed.

Links

GA17-03643S, research and development project
Name: Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků
Investor: Czech Science Foundation, On the Relationship between Characteristics of Classroom Discourse and Student Achievement