Detailed Information on Publication Record
2017
Problém účelnosti v dialogickém vyučování
ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana, Klára ŠEĎOVÁ, Martin SEDLÁČEK and Roman ŠVAŘÍČEKBasic information
Original name
Problém účelnosti v dialogickém vyučování
Name (in English)
The Problem of Purposefulness in Dialogic Teaching
Authors
ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Klára ŠEĎOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Martin SEDLÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Roman ŠVAŘÍČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova, 2017, 0031-3815
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/17:00095421
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
dialogické vyučování; princip účelnosti; bezúčelnost výuky; obsah výuky; žákovské repliky s argumenty; intervenční program pro učitele
Keywords in English
dialogic teaching; principle of purposefulness; purposelessness of lesson; educational content; students’ replies involving argumentation; interventional programme for teachers
Tags
Změněno: 9/4/2018 12:24, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.
V originále
Příspěvek vychází z dat získaných v rámci intervenčního výzkumného projektu, v němž skupina učitelů prošla programem profesního rozvoje zaměřeným na to, aby byli učitelé s to implementovat do své výuky postupy tzv. dialogického vyučování. Dialogické vyučování, které tvoří teoretickou platformu této studie, je přístup, který usiluje o komunikační i kognitivní aktivizaci žáků (Alexander, 2006). Intervence se ukázala jako úspěšná v tom smyslu, že došloke změně komunikačního chování učitelů i jejich žáků ve sledovaných třídách.
In English
This contribution is based on data gathered in an intervention research project in which eight teachers cooperated with four researchers on a professional development programme aimed at the implementation of features of dialogic teaching in their teaching practice. Dialogic teaching emphasises work with language and communication with pupils to stimulate their thinking and deepen their understanding (Alexander, 2006). The intervention proved to be successful in the sense that the modes of communication of both the teachers and their students changed.
Links
GA17-03643S, research and development project |
|