CHALOUPKOVÁ, Markéta. Index kreativity v České republice (Creativity index in the Czech republic). In Workshop doktorandek a doktorandů. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Index kreativity v České republice
Name in Czech Index kreativity v České republice
Name (in English) Creativity index in the Czech republic
Authors CHALOUPKOVÁ, Markéta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Workshop doktorandek a doktorandů. 2017.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50701 Cultural and economic geography
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Workshop doktorandek a doktorandů.
RIV identification code RIV/00216224:14560/17:00099544
Organization unit Faculty of Economics and Administration
Keywords (in Czech) kreativní ekonomika; Kreativní index 3T; Euro kreativní index; Model 5C; regionální rozvoj
Keywords in English creative economy; Creative index 3T; Euro creativity index; Model 5C; regional development
Changed by Changed by: Ing. Markéta Chaloupková, Ph.D., učo 390728. Changed: 28/3/2018 22:04.
Abstract
V důsledku významných ekonomických, sociální a demografických změn ve společnosti umocněných procesem globalizace a rozvojem informačních a komunikačních technologií došlo v průběhu minulého století ke vzniku a rozvoji tzv. kreativní ekonomiky. Kreativitu lze vnímat jako nový typ konkurenční výhody vedoucí k efektivnímu a udržitelnému rozvoji regionů i celého státu. Cílem příspěvku je snaha autorky o nastínění problematiky kreativní ekonomiky pomocí Indexu kreativity naměřeného pro jednotlivé kraje České republiky v letech 2006 - 2015. V rámci výzkumu byly zmapovány rovněž dílčí indexy – talentu, technologie a tolerance. Všechny uvedené indexy byly pro větší přehlednost a snazší interpretaci graficky zachyceny pomocí řady kartogramů. Pro lepší ukotvení tématiky příspěvek rovněž obsahuje literární rešerši představující nejvýznamnější odborníky v dané oblasti včetně (v praxi) nejvíce využívaných způsobů měření kreativní ekonomiky, po jejichž vzoru byl uskutečněn vlastní výzkum.
Abstract (in English)
During the last century, one could see a development of a so-called creative economy due to important economic, social and demographic changes in the society, which were intensified by the globalisation process and by the advance of information and communication technologies. Creativity can be seen as a new type of competitive advantage, which leads to an effective and sustainable development of both regions and the whole country. The purpose of this paper is the author’s effort to outline the issue of the creative economy by utilizing the Creativity index, which was measured for individual regions of the Czech Republic during 2006–2015. Talent, Technology and Tolerance sub-indexes were also studied in the scope of this research. All mentioned indexes are presented graphically in a range of cartograms to improve clarity and interpretation. The paper also contains the research literature representing the most notable experts in the area including the most used methods (in practice) to measure the creative economy by which this research was conducted.
Links
MUNI/A/0976/2016, interní kód MUName: Metropolizační procesy přetvářející tradiční strukturu města: příklad Brněnské metropolitní oblasti
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 5/9/2024 01:04