Detailed Information on Publication Record
2017
Teoretické dílo Miloše Wasserbauera v kontextu dobového myšlení o operní inscenační tvorbě
HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, ŠárkaBasic information
Original name
Teoretické dílo Miloše Wasserbauera v kontextu dobového myšlení o operní inscenační tvorbě
Name in Czech
Teoretické dílo Miloše Wasserbauera v kontextu dobového myšlení o operní inscenační tvorbě
Name (in English)
Theoretical work of Miloš Wasserbauer in relation to the contemporary thinking about staging opera
Authors
HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1803-845X
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60403 Performing arts studies
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/17:00095431
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
Miloš Wassebauer; Státní divadlo v Brně; opera; operní režie; idea díla; vycházení z partitury
Keywords in English
Miloš Wasserbauer; Státní divadlo Brno; opera; opera direction; ideology of an operatic piece; the score
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 20/4/2018 13:24, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
Studie se zabývá teoretickým dílem českého operního režiséra Miloše Wasserbauera (1907–1970). Wasserbauerovy úvahy o operně inscenační praxi byly publikovány převážně v 50. a 60. letech 20. století v českých periodicích či v programech k inscenacím, které režíroval. Několik textů se dochovalo pouze v podobě rukopisu v jeho pozůstalosti, uložené v oddělení dějin divadla Moravského zemského muzea. Na základě těchto pramenů a ohlasů Wasserbauerovy režijní tvorby v tisku se snažíme vyložit jeho názory na operně inscenační praxi v kontextu doby. Wasserbauerovy myšlenky jsou ve studii sdruženy do pěti tematických okruhů: partitura jako východisko režijně-dramaturgické koncepce inscenace; otázka realizmu jako inscenačního stylu v opeře; herecká práce při vzniku inscenace; problematika soudobé opery a inscenování oper Leoše Janáčka.
In English
The study deals with theoretical writings of Miloš Wasserbauer (1907–1970), Czech opera director. Wasserbauer's articles on opera staging were being published in Czech periodicals and programmes to productions he directed mostly in 1950s and 1960s; several texts are extant as manuscripts in his estate kept by the Theatre Department of Moravian Museum, Brno. Based on these materials and print contemporary references to Wasserbauer's productions, the author strives to grasp and analyse his views on staging operatic pieces. Wasserbaure's ideas on the issue are grouped as follows: the score as a departing point for directorial–dramaturgical concept; realism in staging opera; acting as a part of rehearsal process; staging operas by Leoš Janáček.
Links
GA15-06548S, research and development project |
|