J 2017

Teoretické dílo Miloše Wasserbauera v kontextu dobového myšlení o operní inscenační tvorbě

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka

Basic information

Original name

Teoretické dílo Miloše Wasserbauera v kontextu dobového myšlení o operní inscenační tvorbě

Name in Czech

Teoretické dílo Miloše Wasserbauera v kontextu dobového myšlení o operní inscenační tvorbě

Name (in English)

Theoretical work of Miloš Wasserbauer in relation to the contemporary thinking about staging opera

Authors

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1803-845X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/17:00095431

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

Miloš Wassebauer; Státní divadlo v Brně; opera; operní režie; idea díla; vycházení z partitury

Keywords in English

Miloš Wasserbauer; Státní divadlo Brno; opera; opera direction; ideology of an operatic piece; the score

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 20/4/2018 13:24, Mgr. Marie Skřivanová

Abstract

V originále

Studie se zabývá teoretickým dílem českého operního režiséra Miloše Wasserbauera (1907–1970). Wasserbauerovy úvahy o operně inscenační praxi byly publikovány převážně v 50. a 60. letech 20. století v českých periodicích či v programech k inscenacím, které režíroval. Několik textů se dochovalo pouze v podobě rukopisu v jeho pozůstalosti, uložené v oddělení dějin divadla Moravského zemského muzea. Na základě těchto pramenů a ohlasů Wasserbauerovy režijní tvorby v tisku se snažíme vyložit jeho názory na operně inscenační praxi v kontextu doby. Wasserbauerovy myšlenky jsou ve studii sdruženy do pěti tematických okruhů: partitura jako východisko režijně-dramaturgické koncepce inscenace; otázka realizmu jako inscenačního stylu v opeře; herecká práce při vzniku inscenace; problematika soudobé opery a inscenování oper Leoše Janáčka.

In English

The study deals with theoretical writings of Miloš Wasserbauer (1907–1970), Czech opera director. Wasserbauer's articles on opera staging were being published in Czech periodicals and programmes to productions he directed mostly in 1950s and 1960s; several texts are extant as manuscripts in his estate kept by the Theatre Department of Moravian Museum, Brno. Based on these materials and print contemporary references to Wasserbauer's productions, the author strives to grasp and analyse his views on staging operatic pieces. Wasserbaure's ideas on the issue are grouped as follows: the score as a departing point for directorial–dramaturgical concept; realism in staging opera; acting as a part of rehearsal process; staging operas by Leoš Janáček.

Links

GA15-06548S, research and development project
Name: Generace režiséra Miloše Wasserbauera a progresivní dramaturgie v opeře Státního divadla v Brně (Acronym: MWOSTB)
Investor: Czech Science Foundation