ŠILHAN, Zdeněk. Maloobchod a služby ve venkovském prostoru Jihomoravského kraje. In XXII. česko-slovenský geografický akademický seminář. 2017.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Maloobchod a služby ve venkovském prostoru Jihomoravského kraje
Název anglicky Retailing and services in rural area of Jihomoravsky region
Autoři ŠILHAN, Zdeněk (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání XXII. česko-slovenský geografický akademický seminář, 2017.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14560/17:00099563
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova česky Služby; maloobchod; venkov; Jihomoravský kraj.
Klíčová slova anglicky Services; retailing; rural area; Jihomoravsky region.
Změnil Změnila: Mgr. Kateřina Oleksíková, Ph.D., učo 240814. Změněno: 16. 5. 2018 14:45.
Anotace
Vedle dojížďky za prací a do škol představuje dojížďka obyvatel za obchodem a službami důležitý regionotvorný proces. Obslužné funkce v oblasti maloobchodu a služeb jsou jedním z klíčových faktorů pro stabilitu a společenský status venkova. Pojí se s nimi různé vývojové tendence, které mohou ohrožovat nebo naopak posilovat venkovský prostor. Obslužné funkce jsou oboustranně spojené s vybranými veřejnými politikami na úrovni státu, regionu i obce (zejména dopravní dostupnost a obslužnost, sociální politika, zaměstnanost, populační a migrační politika, podpora podnikání a další). Obslužné funkce ve venkovském prostoru jsou předmětem zkoumání u nás i v zahraničí. Cílem příspěvku je na základě rešerše a analýzy odborných článků poskytnout přehled o výzkumu v dané oblasti. Příspěvek shrnuje identifikované vývojové tendence obslužných funkcí ve venkovském prostoru, nabízená řešení identifikovaných problémů a využití příležitostí a přehled doporučení zefektivnění tvorby veřejných politik ve venkovském prostoru. Příspěvek obsahuje i hlavní teoretické modely nákupního chování a spádovosti maloobchodu a služeb a jejich možnou aplikaci na venkovský prostor. Pro dosažení cíle byla aplikována metoda komparace a analýzy odborných příspěvků.
Anotace anglicky
Travel to services and retailing represents an important regional formation process. Retail and service functions pose one of the key factors for the stability and social status of the rural area. Various developmental tendencies may arise with them, which can threaten or strengthen the status of rural area. Service functions are linked to selected public policies at the state, regional and municipal level (especially transport services, social policy, employment, population and migration policy, business support, etc.). Service functions in rural area are often the subject of research. The goal of the paper is to provide an overview of the research in this field, based on the research and analysis of expert literature. The paper summarizes the identified developmental tendencies of rural service functions, the offered solutions to identified problems and the use of opportunities. The paper also contains the main theoretical models of shopping behaviour and travel to retail and services and discuss their possible application to rural areas. A method of comparison and analysis of expert literature was applied to achieve the goal.
Návaznosti
MUNI/A/0976/2016, interní kód MUNázev: Metropolizační procesy přetvářející tradiční strukturu města: příklad Brněnské metropolitní oblasti
Investor: Masarykova univerzita, Metropolizační procesy přetvářející tradiční strukturu města: příklad Brněnské metropolitní oblasti, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 18. 4. 2024 10:25