ŠILHAN, Zdeněk. Maloobchod a služby ve venkovském prostoru Jihomoravského kraje (Retailing and services in rural area of Jihomoravsky region). In XXII. česko-slovenský geografický akademický seminář. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Maloobchod a služby ve venkovském prostoru Jihomoravského kraje
Name (in English) Retailing and services in rural area of Jihomoravsky region
Authors ŠILHAN, Zdeněk (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition XXII. česko-slovenský geografický akademický seminář, 2017.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14560/17:00099563
Organization unit Faculty of Economics and Administration
Keywords (in Czech) Služby; maloobchod; venkov; Jihomoravský kraj.
Keywords in English Services; retailing; rural area; Jihomoravsky region.
Changed by Changed by: Mgr. Kateřina Oleksíková, Ph.D., učo 240814. Changed: 16/5/2018 14:45.
Abstract
Vedle dojížďky za prací a do škol představuje dojížďka obyvatel za obchodem a službami důležitý regionotvorný proces. Obslužné funkce v oblasti maloobchodu a služeb jsou jedním z klíčových faktorů pro stabilitu a společenský status venkova. Pojí se s nimi různé vývojové tendence, které mohou ohrožovat nebo naopak posilovat venkovský prostor. Obslužné funkce jsou oboustranně spojené s vybranými veřejnými politikami na úrovni státu, regionu i obce (zejména dopravní dostupnost a obslužnost, sociální politika, zaměstnanost, populační a migrační politika, podpora podnikání a další). Obslužné funkce ve venkovském prostoru jsou předmětem zkoumání u nás i v zahraničí. Cílem příspěvku je na základě rešerše a analýzy odborných článků poskytnout přehled o výzkumu v dané oblasti. Příspěvek shrnuje identifikované vývojové tendence obslužných funkcí ve venkovském prostoru, nabízená řešení identifikovaných problémů a využití příležitostí a přehled doporučení zefektivnění tvorby veřejných politik ve venkovském prostoru. Příspěvek obsahuje i hlavní teoretické modely nákupního chování a spádovosti maloobchodu a služeb a jejich možnou aplikaci na venkovský prostor. Pro dosažení cíle byla aplikována metoda komparace a analýzy odborných příspěvků.
Abstract (in English)
Travel to services and retailing represents an important regional formation process. Retail and service functions pose one of the key factors for the stability and social status of the rural area. Various developmental tendencies may arise with them, which can threaten or strengthen the status of rural area. Service functions are linked to selected public policies at the state, regional and municipal level (especially transport services, social policy, employment, population and migration policy, business support, etc.). Service functions in rural area are often the subject of research. The goal of the paper is to provide an overview of the research in this field, based on the research and analysis of expert literature. The paper summarizes the identified developmental tendencies of rural service functions, the offered solutions to identified problems and the use of opportunities. The paper also contains the main theoretical models of shopping behaviour and travel to retail and services and discuss their possible application to rural areas. A method of comparison and analysis of expert literature was applied to achieve the goal.
Links
MUNI/A/0976/2016, interní kód MUName: Metropolizační procesy přetvářející tradiční strukturu města: příklad Brněnské metropolitní oblasti
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 1/5/2024 01:14