k 2017

Maloobchod a služby ve venkovském prostoru Jihomoravského kraje

ŠILHAN, Zdeněk

Basic information

Original name

Maloobchod a služby ve venkovském prostoru Jihomoravského kraje

Name (in English)

Retailing and services in rural area of Jihomoravsky region

Authors

ŠILHAN, Zdeněk (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

XXII. česko-slovenský geografický akademický seminář, 2017

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14560/17:00099563

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

Keywords (in Czech)

Služby; maloobchod; venkov; Jihomoravský kraj.

Keywords in English

Services; retailing; rural area; Jihomoravsky region.
Změněno: 16/5/2018 14:45, Mgr. Kateřina Oleksíková, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Vedle dojížďky za prací a do škol představuje dojížďka obyvatel za obchodem a službami důležitý regionotvorný proces. Obslužné funkce v oblasti maloobchodu a služeb jsou jedním z klíčových faktorů pro stabilitu a společenský status venkova. Pojí se s nimi různé vývojové tendence, které mohou ohrožovat nebo naopak posilovat venkovský prostor. Obslužné funkce jsou oboustranně spojené s vybranými veřejnými politikami na úrovni státu, regionu i obce (zejména dopravní dostupnost a obslužnost, sociální politika, zaměstnanost, populační a migrační politika, podpora podnikání a další). Obslužné funkce ve venkovském prostoru jsou předmětem zkoumání u nás i v zahraničí. Cílem příspěvku je na základě rešerše a analýzy odborných článků poskytnout přehled o výzkumu v dané oblasti. Příspěvek shrnuje identifikované vývojové tendence obslužných funkcí ve venkovském prostoru, nabízená řešení identifikovaných problémů a využití příležitostí a přehled doporučení zefektivnění tvorby veřejných politik ve venkovském prostoru. Příspěvek obsahuje i hlavní teoretické modely nákupního chování a spádovosti maloobchodu a služeb a jejich možnou aplikaci na venkovský prostor. Pro dosažení cíle byla aplikována metoda komparace a analýzy odborných příspěvků.

In English

Travel to services and retailing represents an important regional formation process. Retail and service functions pose one of the key factors for the stability and social status of the rural area. Various developmental tendencies may arise with them, which can threaten or strengthen the status of rural area. Service functions are linked to selected public policies at the state, regional and municipal level (especially transport services, social policy, employment, population and migration policy, business support, etc.). Service functions in rural area are often the subject of research. The goal of the paper is to provide an overview of the research in this field, based on the research and analysis of expert literature. The paper summarizes the identified developmental tendencies of rural service functions, the offered solutions to identified problems and the use of opportunities. The paper also contains the main theoretical models of shopping behaviour and travel to retail and services and discuss their possible application to rural areas. A method of comparison and analysis of expert literature was applied to achieve the goal.

Links

MUNI/A/0976/2016, interní kód MU
Name: Metropolizační procesy přetvářející tradiční strukturu města: příklad Brněnské metropolitní oblasti
Investor: Masaryk University, Category A
Displayed: 11/11/2024 11:52