Detailed Information on Publication Record
2019
The influence of principals on the hidden curriculum of induction
BRÜCKNEROVÁ, Karla and Petr NOVOTNÝBasic information
Original name
The influence of principals on the hidden curriculum of induction
Name in Czech
Vliv ředitelů na skryté kurikulum indukce
Authors
BRÜCKNEROVÁ, Karla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Educational Management Administration & Leadership, 2019, 1741-1432
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Impact factor
Impact factor: 2.448
RIV identification code
RIV/00216224:14210/19:00107154
Organization unit
Faculty of Arts
UT WoS
000473496100008
Keywords (in Czech)
ředitel; uvádění učitelů; skryté kurikulum; začínající učitel; mentor
Keywords in English
Principals; induction; hidden curriculum; novice teacher; mentor
Tags
Změněno: 24/3/2020 09:08, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.
V originále
The aim of this study is to describe the influence that principals have on the hidden curriculum of induction (HCI). Our findings are based on a comparison of two case studies undertaken in primary schools in the Czech Republic, whose principals have different approaches to leadership and the management of induction. The data analysis leads to the conclusion that principals shape the HCI through mentor selection, management and development of the explicit curriculum of induction, creation of a social context in the school, and induction evaluation. The HCI is shaped by the specific realizations of these influences with content covering the meaning of induction, professional development, school context, and the principals themselves.
In Czech
Cílem studie je popsat vliv ředitelů na skryté kurikulum indukce (SKI). Naše závěry jsou založeny na srovnání dvou případových studií základních škol v České republice, jejichž ředitelé mají rozdílný přístup k vedení a řízení indukce. Analýza dat vede k závěru, že ředitelé utvářejí SKI skrze výběr uvádějících učitelů, řízení a tvorbu explicitního kurikula indukce, vytváření sociálního kontextu školy a skrze evaluaci indukce. Výsledné SKI je utvářeno skrze specifické podoby těchto vlivů a jeho specifické obsahy se týkají smyslu indukce, profesního rozvoje, školního kontextu a ředitelů samotných.
Links
GA13-07234S, research and development project |
|