J 2019

The influence of principals on the hidden curriculum of induction

BRÜCKNEROVÁ, Karla and Petr NOVOTNÝ

Basic information

Original name

The influence of principals on the hidden curriculum of induction

Name in Czech

Vliv ředitelů na skryté kurikulum indukce

Authors

BRÜCKNEROVÁ, Karla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Educational Management Administration & Leadership, 2019, 1741-1432

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Impact factor

Impact factor: 2.448

RIV identification code

RIV/00216224:14210/19:00107154

Organization unit

Faculty of Arts

UT WoS

000473496100008

Keywords (in Czech)

ředitel; uvádění učitelů; skryté kurikulum; začínající učitel; mentor

Keywords in English

Principals; induction; hidden curriculum; novice teacher; mentor

Tags

Změněno: 24/3/2020 09:08, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.

Abstract

V originále

The aim of this study is to describe the influence that principals have on the hidden curriculum of induction (HCI). Our findings are based on a comparison of two case studies undertaken in primary schools in the Czech Republic, whose principals have different approaches to leadership and the management of induction. The data analysis leads to the conclusion that principals shape the HCI through mentor selection, management and development of the explicit curriculum of induction, creation of a social context in the school, and induction evaluation. The HCI is shaped by the specific realizations of these influences with content covering the meaning of induction, professional development, school context, and the principals themselves.

In Czech

Cílem studie je popsat vliv ředitelů na skryté kurikulum indukce (SKI). Naše závěry jsou založeny na srovnání dvou případových studií základních škol v České republice, jejichž ředitelé mají rozdílný přístup k vedení a řízení indukce. Analýza dat vede k závěru, že ředitelé utvářejí SKI skrze výběr uvádějících učitelů, řízení a tvorbu explicitního kurikula indukce, vytváření sociálního kontextu školy a skrze evaluaci indukce. Výsledné SKI je utvářeno skrze specifické podoby těchto vlivů a jeho specifické obsahy se týkají smyslu indukce, profesního rozvoje, školního kontextu a ředitelů samotných.

Links

GA13-07234S, research and development project
Name: Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích
Investor: Czech Science Foundation, Intergenerational Learning in Various Social Environments