ŠEFERISOVÁ LOUDOVÁ, Michaela. Jan Jiří Etgens a Dionýsius Strauss. Nový pohled na barokní skicář "Marat Icones" (Johann Georg Etgens and Dionysius Strauss. A New Approach to the Baroque "Marat Icones" Sketch Book). Opuscula historiae artium. Masarykova univerzita, 2017, vol. 66, No 1, p. 44-59. ISSN 1211-7390.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jan Jiří Etgens a Dionýsius Strauss. Nový pohled na barokní skicář "Marat Icones"
Name (in English) Johann Georg Etgens and Dionysius Strauss. A New Approach to the Baroque "Marat Icones" Sketch Book
Authors ŠEFERISOVÁ LOUDOVÁ, Michaela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Opuscula historiae artium, Masarykova univerzita, 2017, 1211-7390.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/17:00095439
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Jan Jiří Etgens; Dionýsius Strauss; barokní kresba; nástěnná malba; 18. století; Morava; Rajhrad; concettismo; Marat Icones
Keywords in English Johann Georg Etgens; Dionysius Strauss; baroque drawing; ceiling painting; 18th century; Moravia; Rajhrad; concettismo; Marat Icones
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Changed: 21/3/2018 09:44.
Abstract
Skicář „Marat Icones“ s kresbami údajně italských umělců, který si pořídil a posléze do něj také kreslil a psal hradiský premonstrát a řádový malíř Dionýsius Strauss (1660-1720), obsahuje překvapivě i kresby malíře a freskaře Jana Jiřího Etgense (1691-1757). Pětice nově identifikovaných kreseb se vztahuje k freskové výzdobě klášterního kostela benediktinů v Rajhradě u Brna, jehož nástěnné malby Etgens vytvořil mezi léty 1726-1729. Identifikace pěti Etgensových kreseb vyvolává řadu otázek, jež ve výsledku vedou ke zpochybnění autorství ostatních „italských“ kreseb ve skicáři i dosavadní hypotézy o původu a podobě alba.
Abstract (in English)
The „Marat Icones“ sketch book with the drawings of alleged Italian artists, which Hradisko Premonstratensian and monastic painter Dionysius Strauss (1660-1720) acquired and later drew into, surprisingly contains drawings of a painter and frescoer Johann Georg Etgens (1691-1757). The five new identified drawings are linked to the fresco decoration of a monastic church of the Benedictines in Rajhrad near Brno, the wall paintings of which Etgens created from 1726 to 1729. The identification of Etgens´ five drawings raises a number of questions that ultimately lead doubts concerning the authorship of the other „Italian“ drawings in the sketch book also former hypothesis on the origin and appearance of the album.
Links
GB14-36521G, research and development projectName: Centrum pro transdisciplinární výzkum kulturních fenoménů ve středoevropských dějinách: obraz, komunikace, jednání
PrintDisplayed: 27/7/2024 00:55