REPÍK, Ondřej. Malé a střední podnikání v cestovním ruchu a jeho veřejná podpora (Small and medium-sized enterprises in tourism and their public support). Online. In Ing. Viktorie Klímová, Ph.D.; doc. Ing. Vladimír Žítek, Ph.D. XX. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. Brno: Masarykova univerzita, 2017, p. 690-699. ISBN 978-80-210-8586-2. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8587-2017-90.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Malé a střední podnikání v cestovním ruchu a jeho veřejná podpora
Name in Czech Malé a střední podnikání v cestovním ruchu a jeho veřejná podpora
Name (in English) Small and medium-sized enterprises in tourism and their public support
Authors REPÍK, Ondřej (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, XX. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. p. 690-699, 10 pp. 2017.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50602 Public administration
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14560/17:00099633
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-210-8586-2
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8587-2017-90
UT WoS 000426864500090
Keywords (in Czech) cestovní ruch; MSP; veřejná podpora; přirozené bariéry; absorpční kapacita
Keywords in English tourism; SME; public support; natural barriers; absorption capacity
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 23/4/2019 17:01.
Abstract
S činností malých a středních podniků je v cestovním ruchu spojena celá řada specifik a problémů, které vycházejí z povahy nabídky a poptávky v cestovním ruchu. MSP hrají zásadní roli v procesu formování nabídky, výrazně ovlivňují chování spotřebitelů, funkčnost celého systému a výkony v cestovním ruchu. Stejně jako v jiných ekonomických oblastech i zde existují určité přirozené bariéry, z nichž část může veřejný sektor pomoci řešit a minimalizovat. Právě tyto bariéry se staly obhajobou pro intervence veřejného sektoru do cestovního ruchu. Nicméně i tyto zásahy jsou velmi často neefektivní, nefunkční a v některých případech dokonce tržní prostředí v cestovním ruchu poškozují. Článek je věnován specifikům a fungování MSP v cestovním ruchu, intervencím a podpoře cestovního ruchu ze strany veřejného sektoru a jejich vlivu na cestovní ruch. Důkladně je analyzována veřejná podpora cestovního ruchu z programových rámců v České republice s akcentem na malé a střední podnikání.
Abstract (in English)
Activities of small and medium enterprises in tourism are linked to a number of specific features and issues that are based on nature of tourism supply and demand. SMEs play a crucial role in shaping of tourism supply, strongly influence consumer behavior, functionality of overall system and performances in tourism. As in other economic areas, there exist some natural barriers, where part of them public sector can help to solve and minimize. Those barriers have become a justification for intervention of public sector in tourism. However, these interventions are often ineffective, dysfunctional and even in some cases they harm the market environment in tourism. This article is devoted to the specifics and functioning of SMEs in tourism, interventions and public subsidy of tourism and their impact on tourism. Public support of tourism from the program frameworks in the Czech Republic is thoroughly analyzed with emphasis on small and medium business.
Links
MUNI/A/1046/2016, interní kód MUName: Primární výzkum malých a středních podnikatelů v cestovním ruchu (Acronym: MSPCR)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 30/7/2024 09:27