TOMEŠ, Zdeněk, Štěpán RŮT, Monika JANDOVÁ, Daniel SEIDENGLANZ and Václav REDERER. Železniční reforma ve Velké Británii (Railway reform in Great Britain). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 150 pp. Edice Železniční reformy, sv. 5. ISBN 978-80-210-8743-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Železniční reforma ve Velké Británii
Name in Czech Železniční reforma ve Velké Británii
Name (in English) Railway reform in Great Britain
Authors TOMEŠ, Zdeněk (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Štěpán RŮT (203 Czech Republic), Monika JANDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Daniel SEIDENGLANZ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Václav REDERER (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, 150 pp. Edice Železniční reformy, sv. 5, 2017.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50703 Transport planning and social aspects of transport
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14560/17:00099634
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-210-8743-9
Keywords (in Czech) železniční doprava; Velká Británie; dopravní politika; reformy železniční dopravy
Keywords in English railway transport; Great Britain; transport policy; reform
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Kateřina Oleksíková, Ph.D., učo 240814. Changed: 25/9/2018 10:34.
Abstract
Britská železniční reforma je pravděpodobně nejkomplexnější železniční reformou v historii. Její součástí byla úplná vertikální a horizontální separace odvětví a důsledné zavádění konkurence na všech částech produkčního řetězce. Po vice jak dvaceti letech od spuštění reforem je možné vyhodnotit její výsledky. Na jedné straně výrazně vzrostla poptávka i výkony, při současném růstu kvality poskytovaných služeb. Na druhou stranu se jako chybná ukázala privatizace manažera infrastruktury, a jednotkové náklady v odvětví vzrostly. V důsledku toho se britská reforma jeví jako nákladný mix úspěchů a selhání. Klíčová otázka při celkovém zhodnocení zní, které výsledky je možné přičíst čistě reformě, a které výsledky byly způsobeny jinými faktory. Některé ekonometrické studie se snažily tuto otázku zodpovědět, ale řada nejasností přetrvává.
Abstract (in English)
British railway reform is probably one of the most complex railway reforms in history. It contains complete vertical and horizontal separation of the industry and the introduction of competition on all levels of the production chain. After more than twenty years from the start of the reforms it is possible to take stock of the results. On the one hand, there is an undisputed growth of demand in both passenger and freight transport and the significant improvement in the quality of services. On the other hand, the privatization of infrastructure manager was probably a mistake and the unit costs of the industry went surprisingly up. Therefore, the results of British rail reform seem to be a mix of successes and failures. The key question in the assessment of British rail reform is which results can be attributed to the British rail reform and which results were caused by other factors. Some econometric studies tried to answer this question, however many unresolved issues remain.
Links
MUNI/A/1066/2016, interní kód MUName: Cost-benefit analýza projektů dopravní infrastruktury II (Acronym: CBAIP)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 30/7/2024 09:19