J 2017

Czech Ethnochoreology in the Context of Time and Society

PAVLICOVÁ, Martina

Basic information

Original name

Czech Ethnochoreology in the Context of Time and Society

Name in Czech

Česká etnochoreologie v kontextu času a společnosti

Authors

PAVLICOVÁ, Martina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Národopisná revue, Národní ústav lidové kultury, 2017, 0862-8351

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50404 Antropology, ethnology

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/17:00120340

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

česká etnochoreologie; lidový tanec; folklorní hnutí; lidová kultura

Keywords in English

Czech ethnochoreology; folk dance; folklore movement; folk culture.

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 16/5/2022 10:36, Mgr. et Mgr. Lucie Racyn

Abstract

V originále

The history of Czech ethnochoreology follows the general development of the interest in traditional folk culture and formation of ethnochoreology in the European geographical space. At present, ethnochoreology is perceived as part of ethnology; however, it overlaps beyond this discipline, especially towards the art-historical study of dance and music. From the late 19th century, dances began to be collected in particular regions and the first collections with folk dances were published. The always stronger wave of the interest in folk dance was intensified by the disappearing dance tradition in the countryside. The intellectuals’ efforts did not focus only on recording the dance, but also on maintaining them. The folklore movement, which built its social position between the two world wars, became stronger in the second half of the 20th century. At that time, the institutionalized aspect of ethnochoreology developed in the Czech lands, and both levels, the practical and the theoretical one, complemented each other. Czech ethnochoreology became involved in international professional structures and the subject-matter of its interest began to spread beyond the borders of traditional folk culture. It focuses not only on folk dance, but on dance as a phenomenon that is one of the oldest expressions of people’s souls and emotions in human existence.

In Czech

Dějiny české etnochoreologie sledují obecný vývoj zájmu o tradiční lidovou kulturu a formování etnochoreologie v evropském prostoru. V současné době je etnochoreologie vnímána jako součást etnologie; nicméně, překrývá se s touto disciplínou, a má také blízko k uměleckohistorickému studiu tance a hudby.Od konce 19. století, se v jednotlivých regionech začaly shromažďovat tance a publikovaly se první sbírky lidových tanců. Silnější vlna zájmu o lidový tanec zintenzivnil zánik taneční tradice na venkově. Úsilí intelektuálů se nezaměřovalo pouze na záznam tance, ale také na jeho udržení. Folklórní hnutí, která si vybudovala společenské postavení mezi dvěma světovými válkami, se ve druhé polovině 20. století stala silnějšími. V té době se v českých zemích institucionalizovaný aspekt etnochoreologie rozvíjel a obě úrovně, praktická a teoretická, se vzájemně doplňovaly. Česká etnochoreologie se začlenila do mezinárodních profesních struktur a předmětem jejího zájmu se stalo rozšíření se za hranice tradiční lidové kultury. Zaměřuje se nejen na lidový tanec, ale i na tanec jako fenomén, který je jedním z nejstarších výrazů lidské duše a emocí.