Informační systém MU
RABUŠICOVÁ, Milada. Intergenerational Dialog as a Way to Sustainability: Young Children and Older People Acting Together. In Understanding Learning - Changing Education. Towards education for sustainable development, mezinárodní konference OMEP, Varšava. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Intergenerational Dialog as a Way to Sustainability: Young Children and Older People Acting Together
Name in Czech Mezigenerační dialog jako cesta k udržitelnosti: malé děti a starší lidé společně
Authors RABUŠICOVÁ, Milada.
Edition Understanding Learning - Changing Education. Towards education for sustainable development, mezinárodní konference OMEP, Varšava, 2017.
Other information
Original language English
Type of outcome Requested lectures
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Poland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) mezigenerační dialog; předškolní výchova; udržitelný rozvoj; malé děti; starší generace
Keywords in English intergenerational dialog; preschool education; sustainable development; small children; older generation
Tags International impact
Changed by Changed by: prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr., učo 848. Changed: 30/1/2018 18:34.
Abstract
The leading question of my presentation is how interactions between young children and older people can develop better understanding between generations and can contribute to their well-being. Intergenerational dialogue was the method introduced within the OMEP world project to clarify the links between Education for Sustainable Development and life-long learning in terms of intergenerational cooperation. Thus, the first part of the presentation is based on analysis of data collected from countries participating in the OMEP World Project “International Dialogue for ESD”. The second part of the presentation is based on findings from the European project called Together Old and Young (TOY), which was designed in several European countries (including Poland) to research and develop good practice in intergenerational learning involving young children and older people. In the last part, an example of social practice from Austria and The Czech Republic, project named “Trojlístek” (“Shamrock”) will be presented. This project puts together families with small children and seniors – volunteers in the role of foster grandparents. Also other examples of activities created specifically for young children and older people to be together, to play together, and learn from each other will be showed.
Abstract (in Czech)
Vůdčí otázka této přednášky je, jak mohou interakce mezi malými dětmi a starší generací přispět ke vzájemnému lepšímu porozumění mezi generacemi a jak mohou přispět k jejich dobrému životu. Mezigenerační dialog byl jako metoda představen ve světovém projektu OMEP, který hledal cesty mezi výchovou pro udržitelný rozvoj a celoživotním učením. První část prezentace se opírá právě o tento projekt (International Dialogue for ESD), druhá část vychází z evropského projektu nazvaného Together Old and Young (TOY) a konečně poslední část je založena na projektu zvaném Trojlístek realizovaném v České republice a v Rakousku, v jehož rámci jsou propojovány rodiny s malými dětmi s náhradními prarodiči.
Links
GA13-07234S, research and development projectName: Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích
Investor: Czech Science Foundation, Intergenerational Learning in Various Social Environments
Displayed: 5/7/2024 05:23