SOKOLOVA, Anastasia. Interaktivnyje těchnologii v processe obučenija RKI češskich studentov s narušenijami slucha (Interactive technologies in the Russian as a foreign language teaching Czech students with hearing impairments). In Иоланта Любоха-Круглик, Оксана Малыса, Габриеля Вильк, Анна Зых. Русистика и современность. Старые вопросы, новые ответы. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, “Śląsk”, 2017, p. 677-687. ISBN 978-83-7164-973-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Interaktivnyje těchnologii v processe obučenija RKI češskich studentov s narušenijami slucha
Name (in English) Interactive technologies in the Russian as a foreign language teaching Czech students with hearing impairments
Authors SOKOLOVA, Anastasia (643 Russian Federation, guarantor, belonging to the institution).
Edition Katowice, Русистика и современность. Старые вопросы, новые ответы, p. 677-687, 11 pp. 2017.
Publisher Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, “Śląsk”
Other information
Original language Russian
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Poland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/17:00099675
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-83-7164-973-8
Keywords (in Czech) ruština jako cizí jazyk; interaktivní technologie; sluchové postižení
Keywords in English Russian as a foreign language; interactive technologies; hearing impairments
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Anastasija Sokolova, Ph.D., učo 365354. Changed: 22/2/2018 11:43.
Abstract
Článek se zaměřuje na problémy výuky ruštiny jako cizího jazyka u českých studentů se sluchovým postižením. Z hlediska učitele se tito studenti obvykle dělí na dvě skupiny: studenti, kteří používají český znakový jazyk (neslyšící), a studenti, kteří používají mluvenou češtinu a odezírají (nedoslýchaví). Ve výuce neslyšících studentů jsou aktivně využívány technické pomůcky, např. chat, sociální sítě, interaktivní učebnice a cvičebnice. Ve výuce nedoslýchavých studentů se také používají interaktivní učebnice ruské fonetiky obsahující interaktivní schémata tvoření ruských samohlásek a souhlásek.
Abstract (in English)
This article focuses on the problem of the Russian as a foreign language teaching of Czech students with hearing impairments. From the point of view of the teacher are these students divided into two groups: the Deaf who use Czech Sign Language as a mother tongue (native language) and hearing-impaired students who can use Czech Sign Language, but use often Czech (Lip Reading). In the teaching the Deaf is Czech Sign Language Interpeter and the teacher actively use technical aids, e. g. chat, social networks, interactive sylabi (Russian Morphology), interactive testing. In the teaching hearing-impaired students use the teacher interactive coursebook, e. g. Russian Phonetics and Phonology that includes statical and interactive schemes of Russian vowels and conconants.
PrintDisplayed: 22/6/2024 09:26