SLAVÍK, Jan and Petr NAJVAR. Učební prostředí jako umělecké dílo: Úsilí o soulad mezi autenticitou a objektivitou (The learning environment as a work of art: ballancing authenticity and objectivity). In Konference QAK: XVII. ročník česko-slovenské konference Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Učební prostředí jako umělecké dílo: Úsilí o soulad mezi autenticitou a objektivitou
Name in Czech Učební prostředí jako umělecké dílo: Úsilí o soulad mezi autenticitou a objektivitou
Name (in English) The learning environment as a work of art: ballancing authenticity and objectivity
Authors SLAVÍK, Jan (203 Czech Republic) and Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Konference QAK: XVII. ročník česko-slovenské konference Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku, 2018.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00102245
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) učební prostředí; intersubjektivita; notace; transdisciplinární didaktika
Keywords in English learning environment; intersubjektivity; notation; transdisciplinary didactics
Changed by Changed by: doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D., učo 12232. Changed: 31/3/2019 22:23.
Abstract
Lidský subjekt si nedokáže uvědomovat svět ani sebe sama jinak než prostřednictvím kulturních nástrojů – instrumentů. Tyto nástroje by nevznikly, kdyby neměly své jedinečné autory – tvůrce. Jejich dílo ovšem nabývá kulturní smysl teprve prostřednictvím druhých lidí. Ve svém příspěvku představujeme teoretický model pro interpretaci způsobů zprostředkování tvůrčího díla, který byl využit v kvalitativním výzkumu výuky. Základem jeho koncepce byla analogie mezi učebním prostředím a uměleckým dílem založená na Goodmanově pojetí notace. Výzkum otevřel problém autenticity a objektivity při instrumentalizaci osobní zkušenosti. Poukážeme na to, že tento problém je společný pro všechny disciplíny, které mají působit subjektivní změny v intersubjektivním kontextu.
Abstract (in English)
A person can only learn about the world or themselves by means of reproducing common cultural tools – instruments. Of course, these instruments have their authors (inventors, discoverers), but their inventions and discoveries only make cultural sense through other people who learn to make use of them. A theoretical model will be discussed for interpreting how creative work can be presented, which was used in qualitative research on school instruction. We make use of Goodman’s perspective on notation. The research brought the problem of authenticity and objectivity of instrumentalizing personal experience. We will show that this problem is common to all disciplines that centre on causing subjective changes in intersubjective contexts.
PrintDisplayed: 10/9/2024 03:24