k 2018

Využití finské metody Profesní seniorita® pro rozvoj začínající kariéry u studentů vysokých škol

HARVÁNKOVÁ, Klára and Zuzana VAŘEJKOVÁ

Basic information

Original name

Využití finské metody Profesní seniorita® pro rozvoj začínající kariéry u studentů vysokých škol

Name (in English)

Using the Finnish Method of Professional Seniority for Developing Career Development in University Students

Authors

HARVÁNKOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zuzana VAŘEJKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

XVII. ročník česko-slovenské konference Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku, 29. 1.–30. 1. 2018, Olomouc, 2018

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/18:00102254

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

Profesní seniorita®; osobní a profesní rozvoj; studenti vysokých škol

Keywords in English

Professional seniority®; personal and professional development; university students

Tags

Změněno: 15/4/2019 14:14, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem prezentace je představit příklad dobré praxe funkčnosti finského vzdělávacího programu Towards Successful Seniority TM, jež je od roku 2016 realizována v českém prostředí pod názvem „Profesní seniorita®“. Ústav pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity je prvním pracovištěm, které tuto metodu využívá v rámci českého univerzitního prostředí ve výuce u skupiny magisterských studentů Andragogiky a Pedagogiky. Cílem programu je podpořit a rozvíjet dovednosti a kompetence důležité pro budoucí uplatnění a konkurenceschopnost na trhu práce. Program je licencován Finským institutem pracovního zdraví za účelem podpory řízení kariéry, odborné kvalifikace a duševní pohody zaměstnanců, jež zvyšuje možnosti účastníků nalézat úspěšná řešení týkající se jejich kariéry, posiluje jejich schopnost vyrovnat se s případnými neúspěchy a může být nástrojem prevence vzniku depresí či syndromu vyhoření. Přestože, že se zdá, že bude metoda funkční zejména u skupiny s již získanými pracovními zkušenostmi, chceme ve shodě s výsledky Finského institutu práce (FIOH) poukázat na její potenciál a pozitivní ohlasy u skupiny vysokoškolských studentů.

In English

The aim of the presentation is to outline an example of the good practice of the Finnish educational program Towards Successful Seniority TM, which has been implemented in the Czech Republic since 2016 under the title "Professional Seniority®". The Department of Educational Sciences at the Faculty of Arts of the Masaryk University is the first institution to use this method in the Czech university environment in the teaching of a group of master students of Andragogy and Pedagogy. The aim of the program is to support and develop skills and competencies important for future employment and competitiveness in the labour market. The program is licensed by the Finnish Institute of Occupational Health to support career management, professional qualification, and employee wellbeing, which enhances participants' opportunities to find successful career solutions, empowers them to cope with potential failures, and can be a tool to prevent depression or burnout. Although the method seems to be working particularly well with a group of students with a direct labour market experience, we want to draw attention to the potential of the Finnish Institute of Labour (FIOH), in line with the results of the FIOH, to highlight its potential and positive feedback from a group of university students.

Links

MUNI/A/1028/2017, interní kód MU
Name: Od formálního vzdělávání k informálnímu učení: výzkum procesů učení
Investor: Masaryk University, Category A