MAZÁČOVÁ, Pavlína. Učící knihovník není jen „děckař“ aneb Interakce s různými cílovými skupinami celoživotního vzdělávání v knihovnách (The teaching Librarian is not just a "kid" - Educational interactions with target groups of lifelong learning in libraries). In Konference Knihovny současnosti, 12. - 14. září 2017, Olomouc. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Učící knihovník není jen „děckař“ aneb Interakce s různými cílovými skupinami celoživotního vzdělávání v knihovnách
Name (in English) The teaching Librarian is not just a "kid" - Educational interactions with target groups of lifelong learning in libraries
Authors MAZÁČOVÁ, Pavlína (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Konference Knihovny současnosti, 12. - 14. září 2017, Olomouc, 2017.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/17:00099821
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) pedagogika; učící knihovník; sociální pedagogika; celoživotní vzdělávání; knihovna; informační vzdělávání
Keywords in English pedagogy; teaching librarian; Social pedagogy; lifelong learning; library; information education
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Changed: 26/4/2018 16:12.
Abstract
Aktuální Koncepce rozvoje knihoven dává knihovnám ambiciózní příležitost stát se komunitním místem celoživotního vzdělávání. Knihovny pořádají mnoho vzdělávacích aktivit pro různorodé cílové skupiny – pro žáky všech stupňů škol, maminky na mateřské, dospělé v dalším vzdělávání, seniory nebo sociálně znevýhodněné uživatele. Každá z cílových skupin má specifické vzdělávací potřeby. Aby je mohl knihovník plnit, měl by mít znalosti pedagogiky, ale také psychologie, andragogiky, speciální a sociální pedagogiky nebo pedagogické komunikace. Příspěvek reflektuje výzkum vzdělávacích potřeb učících knihovníků a otevře k možné širší diskuzi téma kompetenčního profilu učícího knihovníka pracujícího s různými cílovými skupinami uživatelů.
Abstract (in English)
The current Library Development Concept gives libraries an ambitious opportunity to become community place of lifelong learning. Libraries organize many educational activities for diverse target groups groups - for pupils of all grades, mums for mothers, adults in further education, seniors or socially disadvantaged users. Each of the target groups has specific educational needs. In order for the librarian to do so, he should have the knowledge of pedagogy, but also psychology, andragogy, special and social pedagogy or pedagogical communication. The post reflects research on the educational needs of learning librarians and opens up a broader discussion on the subject of the competency profile of a teaching librarian working with different target groups users.
Links
MUNI/FR/1559/2016, interní kód MUName: Participativní platforma rozvoje informační gramotnosti na Masarykově univerzitě
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 30/8/2024 01:42