MAZÁČOVÁ, Pavlína. BIG 6 mezi předměty – rozvíjení informační gramotnosti v edukační praxi (BIG 6 among subjects - developing of information literacy in educational practice). 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name BIG 6 mezi předměty – rozvíjení informační gramotnosti v edukační praxi
Name (in English) BIG 6 among subjects - developing of information literacy in educational practice
Authors MAZÁČOVÁ, Pavlína (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 2018.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Organization of a workshop
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/18:00102260
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) pedagogika; informační gramotnost; učitel; kurikulum; primární škola; vzdělávací technologie; kompetenční učení
Keywords in English pedagogy; information literacy; teacher; curriculum; primary school; educational technologies; competency learning
Tags rivok
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D., učo 6795. Changed: 31/3/2019 22:51.
Abstract
Workshop je součástí kvalitativní výzkumné činnosti autorky v oblasti pojetí výuky informační gramotnosti. V obsahu nejprve prezentuje dílčí výstupy výzkumu a zahraniční výzkumnou praxi. Poté obsah pracuje s modelem BIG6, který je vhodný pro rozvíjení informační gramotnosti na základní škole. V šesti jasných krocích je ukázáno, jak může učitel napříč předměty s využitím ICT posilovat kompetence žáků v práci s informacemi - od zadání projektu nebo úlohy přes určení zdrojů informací, jejich pročtení a vyhodnocení až po využití informací pro splnění úlohy a její prezentování.
Abstract (in English)
The workshop is part of the qualitative research work of the author in the field of information literacy teaching. It first presents partial outcomes of research and foreign research practice. Then the content works with the BIG6 model, which is suitable for developing information literacy at elementary school. Six clear steps illustrate how a teacher across ICT-enhancing subjects can enhance pupils' competencies in working with information - from designing a project or task through identifying information sources, reading them and evaluating them to using information to fulfill the task and presenting it.
Links
CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000664, interní kód MUName: Zvýšení kvality vzdělávání žáků, rozvoje klíčových kompetencí, oblastí vzdělávání a gramotností
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Enhancing the Quality of Education, Developing Key Competences, Areas of Education and Literacy, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education
PrintDisplayed: 11/10/2024 14:20