PAŘIL, Vilém. Potenciální dopady realizace Železničního uzlu Brno na finanční hospodaření města Brna (Railway Station in Brno and its Potential Impacts on Municipal Budget). Kancelář architekta města. Brno: Kancelář architekta města, 2018, 40 pp. n/a.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Potenciální dopady realizace Železničního uzlu Brno na finanční hospodaření města Brna
Name in Czech Potenciální dopady realizace Železničního uzlu Brno na finanční hospodaření města Brna
Name (in English) Railway Station in Brno and its Potential Impacts on Municipal Budget
Authors PAŘIL, Vilém (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Kancelář architekta města. Brno, 40 pp. n/a, 2018.
Publisher Kancelář architekta města
Other information
Original language Czech
Type of outcome Research report
Field of Study 50703 Transport planning and social aspects of transport
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW MMB KAM ŽUB
RIV identification code RIV/00216224:14560/18:00102271
Organization unit Faculty of Economics and Administration
Keywords (in Czech) železniční uzel; Brno; dopady; rozpočet
Keywords in English Railway station; Brno; Impacts; Budget
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 3/4/2019 15:26.
Abstract
Cílem posouzení „Potenciálních dopadů realizace Železničního uzlu Brno na finanční hospodaření města Brna“ je identifikace změn výdajů a příjmů v rozpočtu města Brna při zohlednění realizace potenciálního územního rozvoje v případě realizace ŽUB. Důležitými východisky posouzení jsou vybrané skutečnosti vyplývající z aktuální podoby studie proveditelnosti. První z nich je, že jednotlivé varianty A Řeka a B Petrov, respektive jejich podvarianty Ax a Bx nekorespondují zcela přesně z urbanistického hlediska s vítěznými návrhy architektonických soutěží realizovaných právě za účelem rozvoje předmětné lokality Jižního centra ve vazbě na obě základní variantní řešení A a B. Druhým velmi důležitým faktem je předpoklad studie proveditelnosti zahrnutí napojení ŽUB na potenciální a Ministerstvem dopravy ČR i SŽDC předpokládanou vysokorychlostní trať pouze ve variantách A, nikoliv však ve variantách B. Při zohlednění a zahrnutí tohoto napojení i ve variantách B, dochází k navýšení investičních nákladů záměru ve variantách B v rozmezí 1/3 až 2/3 z celkových investičních nákladů (v průměru navýšení o cca 35 mld. Kč), a to z 62 mld. Kč ve variantě A Řeka na 97 mld. Kč ve variantě B Petrov. Jde tedy o navýšení celkových investičních nákladů v průměru o cca 56 %. Právě toto posouzení je tedy spíše nadstavbou studie proveditelnosti než její samotnou kritikou, neboť obsahuje vyjádření k okolnostem záměru realizace ŽUB, které nejsou ve studii proveditelnosti zahrnuty.
Abstract (in English)
The objective of the assessment of the “Potential Impacts of the Implementation of the Brno Railway Junction on the Financial Management of the City of Brno” is to identify changes in expenditures and revenues in the City of Brno budget taking into account the realization of potential territorial development in case of the implementation of the ŽUB. Important points of the assessment are selected facts resulting from the current feasibility study. The first is that the individual variants A Řeka and B Petrov, respectively their sub-axes Ax and Bx do not correspond exactly from the urban point of view with the winning designs of architectural competitions realized just for the purpose of developing the subject area of the South Center in relation to the two basic variant solutions A and B The second very important fact is the assumption of the feasibility study to include the ŽUB connection to the potential and the Ministry of Transport of the Czech Republic and SŽDC the expected high-speed line only in variants A, but not in variants B. Taking into account and including this connection in variants B, the investment costs increase. of the project in variants B in the range of 1/3 to 2/3 of the total investment costs (an increase of about CZK 35 billion on average), from CZK 62 billion in option A to CZK 97 billion in variant B Petrov. It is therefore an increase of the total investment costs by an average of about 56%. It is precisely this assessment that is rather an extension of the feasibility study than its own criticism, as it contains an opinion on the circumstances of the RU implementation plan which are not included in the feasibility study.
Links
MUNI/A/0994/2017, interní kód MUName: Města, obce, regiony: management, procesy a interakce v teorii a praxi (Acronym: MESTOR)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 30/7/2024 02:26