2017
Výroční komiksy (o 1. světové válce, legiích a vzniku ČSR) – analýza a didaktizace
ŠTĚPÁNEK, KamilZákladní údaje
Originální název
Výroční komiksy (o 1. světové válce, legiích a vzniku ČSR) – analýza a didaktizace
Název anglicky
Annual Comics (about the First World War, the Legions and the Establishment of Czechoslovakia) – Analysis and Didactization
Autoři
ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Sborník prací PdF MU, řada společenských věd č. 31/2017/1, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1211-6068
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/17:00099910
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky
Key words: history teaching; didactics of history; medial education; 1st World War; establishment of Czechoslovakia; comics;
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 19. 4. 2018 18:36, PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
V originále
Významná jubilea a památné dny se nově těší také pozornosti tvůrců komiksů. Popkulturní produkt takto reflektující historické události nachází echo nejen v mimoškolním prostředí, ale prochází recepcí i v edukačním procesu. Konkrétní analýza komiksů o 1. světové válce a vzniku Československa v tomto textu přispívá k pojmenování rizikových prvků komiksu i jeho vzdělávacího potenciálu. Je žádoucí, aby edukační proces dospěl k závěru – komiks je především interpretace skutečnosti. Komiks (vybaven didaktickým aparátem) poté může posloužit nejen rozvoji žákovy mediální gramotnosti, ale také hlubšímu pochopení konkrétního historického tématu. Zejména porozumění důvodům proč a jak je historická událost připomínána dnes.
Anglicky
Significant anniversaries and days of remembrance have also recently attracted the attention of the creators of comics. Pop culture product thus reflecting historical events resonates not only outside the school, but also passes a reception in the educational process. Specific analysis of comics on the 1st World War and the establishment of Czechoslovakia in this text contributes to naming of the risk elements of comics and its educational potential. It is desirable for the educational process to come to conclusion - comics is primarily an interpretation of reality. Comics (equipped with didactic apparatus) can then serve not only to the development of pupils' media literacy, but also to a deeper understanding of a particular historical topic. Especially, to understand the reasons why and how the historic event is commemorated today.