J 2017

Výroční komiksy (o 1. světové válce, legiích a vzniku ČSR) – analýza a didaktizace

ŠTĚPÁNEK, Kamil

Základní údaje

Originální název

Výroční komiksy (o 1. světové válce, legiích a vzniku ČSR) – analýza a didaktizace

Název anglicky

Annual Comics (about the First World War, the Legions and the Establishment of Czechoslovakia) – Analysis and Didactization

Autoři

ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Sborník prací PdF MU, řada společenských věd č. 31/2017/1, Brno, Masarykova univerzita, 2017, 1211-6068

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/17:00099910

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova anglicky

Key words: history teaching; didactics of history; medial education; 1st World War; establishment of Czechoslovakia; comics;

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 19. 4. 2018 18:36, PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.

Anotace

V originále

Významná jubilea a památné dny se nově těší také pozornosti tvůrců komiksů. Popkulturní produkt takto reflektující historické události nachází echo nejen v mimoškolním prostředí, ale prochází recepcí i v edukačním procesu. Konkrétní analýza komiksů o 1. světové válce a vzniku Československa v tomto textu přispívá k pojmenování rizikových prvků komiksu i jeho vzdělávacího potenciálu. Je žádoucí, aby edukační proces dospěl k závěru – komiks je především interpretace skutečnosti. Komiks (vybaven didaktickým aparátem) poté může posloužit nejen rozvoji žákovy mediální gramotnosti, ale také hlubšímu pochopení konkrétního historického tématu. Zejména porozumění důvodům proč a jak je historická událost připomínána dnes.

Anglicky

Significant anniversaries and days of remembrance have also recently attracted the attention of the creators of comics. Pop culture product thus reflecting historical events resonates not only outside the school, but also passes a reception in the educational process. Specific analysis of comics on the 1st World War and the establishment of Czechoslovakia in this text contributes to naming of the risk elements of comics and its educational potential. It is desirable for the educational process to come to conclusion - comics is primarily an interpretation of reality. Comics (equipped with didactic apparatus) can then serve not only to the development of pupils' media literacy, but also to a deeper understanding of a particular historical topic. Especially, to understand the reasons why and how the historic event is commemorated today.