J 2017

Rozvoj vnitřní motivace ke sportování u dětí školního věku se zaměřením na pozitivní prožitky

BLAŽEJ, Adam

Basic information

Original name

Rozvoj vnitřní motivace ke sportování u dětí školního věku se zaměřením na pozitivní prožitky

Name in Czech

Rozvoj vnitřní motivace ke sportování u dětí školního věku se zaměřením na pozitivní prožitky

Name (in English)

Development od intrinsic motivation through satisfaction with physical activities of school-aged children

Authors

BLAŽEJ, Adam (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Studia sportiva, 2017, 1802-7679

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

30306 Sport and fitness sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14510/17:00099944

Organization unit

Faculty of Sports Studies

Keywords (in Czech)

tělesná výchova; pohybová aktivita; motivace; vnitřní motivace; spokojenost; pozitivní prožitky

Keywords in English

physical education; physical activity; motivation; intrinsic motivation; satisfaction; positive feelings

Tags

Reviewed
Změněno: 20/4/2018 10:34, Mgr. Pavlína Roučová, DiS.

Abstract

V originále

Článek se zabývá rozvojem spokojenosti a pozitivních prožitků ze sportovních tréninků, které děti školního věku navštěvují a jejich vlivem na vnitřní motivaci. Autor popisuje přístupy a metody trenérů k navození takové vzpomínky jedince z tréninkové jednotky, která zvýší pravděpodobnost vytvoření pozitivních prožitků z ní. Což často má za následek i rozvoj vnitřní motivace k výkonu a potřeby rozvíjení se v daném sportovním odvětví. Existuje několik teorií o rozvoji vnitřní motivace a pozitivních prožitků z různých oblastí lidského bytí. Ty jsou v článku podrobněji popsány, přičemž je uvedeno také několik příkladů o jejich využití ve sportovní praxi. Článek je tedy primárně postaven na přehledu teorií z jiných věd a oborů (psychologie, pedagogika) aplikovaných do kinantropologie, respektive do sportovního tréninku, které jsou při zvyšování spokojenosti a následném rozvoji vnitřní motivace efektivní.

In English

This article deals with the development of satisfaction and positive feelings and their effect on intrinsic motivation of children participated in physical activities. The author describes some attitudes and methods of trainers which could result to evoke such memories from training session that increases the possibility of creating a positive experience out of it. Which often results into an increase of intrinsic motivation to exercise and need of development in that physical activity. There are several theories about the development of intrinsic motivation and satisfaction of various areas of human being. These are described in detail in the article which includes some examples of their use in sport practice. The article is therefore primarily based on a survey of the theories of other sciences and disciplines (psychology, pedagogy) and their application to kinesiology.