Detailed Information on Publication Record
2017
Rozvoj vnitřní motivace ke sportování u dětí školního věku se zaměřením na pozitivní prožitky
BLAŽEJ, AdamBasic information
Original name
Rozvoj vnitřní motivace ke sportování u dětí školního věku se zaměřením na pozitivní prožitky
Name in Czech
Rozvoj vnitřní motivace ke sportování u dětí školního věku se zaměřením na pozitivní prožitky
Name (in English)
Development od intrinsic motivation through satisfaction with physical activities of school-aged children
Authors
BLAŽEJ, Adam (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Studia sportiva, 2017, 1802-7679
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
30306 Sport and fitness sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14510/17:00099944
Organization unit
Faculty of Sports Studies
Keywords (in Czech)
tělesná výchova; pohybová aktivita; motivace; vnitřní motivace; spokojenost; pozitivní prožitky
Keywords in English
physical education; physical activity; motivation; intrinsic motivation; satisfaction; positive feelings
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 20/4/2018 10:34, Mgr. Pavlína Roučová, DiS.
V originále
Článek se zabývá rozvojem spokojenosti a pozitivních prožitků ze sportovních tréninků, které děti školního věku navštěvují a jejich vlivem na vnitřní motivaci. Autor popisuje přístupy a metody trenérů k navození takové vzpomínky jedince z tréninkové jednotky, která zvýší pravděpodobnost vytvoření pozitivních prožitků z ní. Což často má za následek i rozvoj vnitřní motivace k výkonu a potřeby rozvíjení se v daném sportovním odvětví. Existuje několik teorií o rozvoji vnitřní motivace a pozitivních prožitků z různých oblastí lidského bytí. Ty jsou v článku podrobněji popsány, přičemž je uvedeno také několik příkladů o jejich využití ve sportovní praxi. Článek je tedy primárně postaven na přehledu teorií z jiných věd a oborů (psychologie, pedagogika) aplikovaných do kinantropologie, respektive do sportovního tréninku, které jsou při zvyšování spokojenosti a následném rozvoji vnitřní motivace efektivní.
In English
This article deals with the development of satisfaction and positive feelings and their effect on intrinsic motivation of children participated in physical activities. The author describes some attitudes and methods of trainers which could result to evoke such memories from training session that increases the possibility of creating a positive experience out of it. Which often results into an increase of intrinsic motivation to exercise and need of development in that physical activity. There are several theories about the development of intrinsic motivation and satisfaction of various areas of human being. These are described in detail in the article which includes some examples of their use in sport practice. The article is therefore primarily based on a survey of the theories of other sciences and disciplines (psychology, pedagogy) and their application to kinesiology.