C 2017

Komplexní přístup k rozvoji komunikační schopnosti žákyň a žáků s tělesným a kombinovaným postižením

KOPEČNÝ, Petr

Basic information

Original name

Komplexní přístup k rozvoji komunikační schopnosti žákyň a žáků s tělesným a kombinovaným postižením

Name in Czech

Komplexní přístup k rozvoji komunikační schopnosti žákyň a žáků s tělesným a kombinovaným postižením

Name (in English)

Comprehensive approach to development of communication ability of pupils with physical and multiple disabilities

Authors

KOPEČNÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Ostrava, Vybrané otázky logopedické teorie a praxe, p. 66-90, 25 pp. 2017

Publisher

Pedagogická fakulta Ostravské univerzity

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/17:00099959

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7464-961-5

Keywords in English

communication ability; impaired communication ability; physical disability; multiple disability; dysarthria

Tags

Reviewed
Změněno: 23/3/2018 13:22, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Kapitola se věnuje teoretickému vymezení problematiky narušené komunikační schopnosti u osob s tělesným a kombinovaným postižením. V textu jsou charakterizovány projevy a dopady těžkého zdravotního postižení na oblast komunikace, přiblížen je systém komplexní péče a vzdělávání logopedů ve spolkové zemi Baden-Württemberg. Praktická část prezentuje vybrané výsledky kvalitativních šetření v Německu, která analyzovala uplatňované přístupy k rozvoji sledovaných žákyň a žáků.

In English

The chapter is devoted to theoretical definition of the problem of impaired communication ability of people with physical and multiple disabilities. The text describes the symptoms and effects of severe disability in the area of communication, the system of comprehensive care and education of speech therapists in the federal land Baden-Württemberg. The practical part presents results of qualitative surveys in Germany, which analysed the approaches to the development of pupils.

Links

MUNI/M/0012/2013, interní kód MU
Name: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects