KOPEČNÝ, Petr. Komplexní přístup k rozvoji komunikační schopnosti žákyň a žáků s tělesným a kombinovaným postižením (Comprehensive approach to development of communication ability of pupils with physical and multiple disabilities). In Zezulková, E. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. první. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2017, p. 66-90. ISBN 978-80-7464-961-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Komplexní přístup k rozvoji komunikační schopnosti žákyň a žáků s tělesným a kombinovaným postižením
Name in Czech Komplexní přístup k rozvoji komunikační schopnosti žákyň a žáků s tělesným a kombinovaným postižením
Name (in English) Comprehensive approach to development of communication ability of pupils with physical and multiple disabilities
Authors KOPEČNÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition první. Ostrava, Vybrané otázky logopedické teorie a praxe, p. 66-90, 25 pp. 2017.
Publisher Pedagogická fakulta Ostravské univerzity
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/17:00099959
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7464-961-5
Keywords in English communication ability; impaired communication ability; physical disability; multiple disability; dysarthria
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 23/3/2018 13:22.
Abstract
Kapitola se věnuje teoretickému vymezení problematiky narušené komunikační schopnosti u osob s tělesným a kombinovaným postižením. V textu jsou charakterizovány projevy a dopady těžkého zdravotního postižení na oblast komunikace, přiblížen je systém komplexní péče a vzdělávání logopedů ve spolkové zemi Baden-Württemberg. Praktická část prezentuje vybrané výsledky kvalitativních šetření v Německu, která analyzovala uplatňované přístupy k rozvoji sledovaných žákyň a žáků.
Abstract (in English)
The chapter is devoted to theoretical definition of the problem of impaired communication ability of people with physical and multiple disabilities. The text describes the symptoms and effects of severe disability in the area of communication, the system of comprehensive care and education of speech therapists in the federal land Baden-Württemberg. The practical part presents results of qualitative surveys in Germany, which analysed the approaches to the development of pupils.
Links
MUNI/M/0012/2013, interní kód MUName: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects
PrintDisplayed: 5/10/2024 00:02