Detailed Information on Publication Record
2018
Czech teachers' attitudes towards curriculum reform implementation
JANÍK, Tomáš, Tomáš JANKO, Karolína PEŠKOVÁ, Petr KNECHT, Michaela SPURNÁ et. al.Basic information
Original name
Czech teachers' attitudes towards curriculum reform implementation
Name in Czech
Postoje českých učitelů k implementaci kurikulární reformy
Authors
JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Tomáš JANKO (203 Czech Republic, belonging to the institution), Karolína PEŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr KNECHT (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Michaela SPURNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Human Affairs-Postdisciplinary Humanities Social Sciences Quarterly, Berlin, WALTER DE GRUYTER GMBH, 2018, 1210-3055
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Germany
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/18:00100823
Organization unit
Faculty of Education
UT WoS
000425913800006
Keywords (in Czech)
kurikulum; kurikulární reforma; implementace; postoje učitelů
Keywords in English
curriculum; curriculum reform; implementation; teacher attitudes
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 5/2/2019 16:33, Dana Nesnídalová
V originále
The study focuses on the implementation of curriculum reform in grammar schools in the Czech Republic. The purpose of this study was to explore the attitudes of grammar school teachers towards the reform and its implementation. The perceived benefits of and problems with the curriculum reform were measured using closed-ended items (on a Likert scale). The research sample of this questionnaire survey consisted of 1,098 teachers from 58 schools. The results indicate that the reform has been more readily accepted in pilot schools than in non-pilot schools. In general, it can be concluded that although there was support for the main ideas behind the reform, the majority of teachers have not accepted the reform as a whole. The multiple regression analysis revealed that gender, position, length of teaching experience, and knowledge of specific characteristics of curriculum reform did not significantly contribute to teachers’ acceptance of the curriculum reform.
In Czech
Studie se zaměřuje na implementaci kurikulární reformy na gymnáziích v České republice. Cílem studie bylo popsat postoje učitelů gymnázií k reformě a její implementaci. Vnímané výhody a problémy související s kurikulární reformou byly zjišťovány pomocí uzavřených položek na Likertově škále. Výzkumný soubor dotazníkového šetření zahrnoval 1098 učitelů ze 58 gymnázií. Výsledky naznačují, že reforma byla více přijata na pilotních školách než na nepilotních. Celkově vzato lze konstatovat, že většina učitelů reformu nepřijala. Regresní analýza odhalila, že proměnné pohlaví, pozice na škole, délka učitelské praxe a povědomí o specifických charakteristikách reformy nemají na přijetí reformy signifikantní vliv.
Links
GA15-05122S, research and development project |
|