JANÍKOVÁ, Věra. Auswirkungen der Migrationsbewegungen auf Bildungseinrichtungen (Frühkindliche Bildung, Schulbildung, Hochschulbildung, Erwachsenenbildung) (Effects of migration movements on educational institutions (Early childhood education, school education, higher education, adult education)). 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Auswirkungen der Migrationsbewegungen auf Bildungseinrichtungen (Frühkindliche Bildung, Schulbildung, Hochschulbildung, Erwachsenenbildung)
Name in Czech Vlivy migrace na vzdělávací instituce (předškolní, školní a vysokoškolské vzdělávání, vzdělávání dospělých)
Name (in English) Effects of migration movements on educational institutions (Early childhood education, school education, higher education, adult education)
Authors JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 2017.
Other information
Original language German
Type of outcome Organization of a conference
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/17:00100032
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) migrace; vzdělávání; mezinárodní srovnání; aktuální výzkum; řešení
Keywords in English migration; education; international comparison; current research; solution
Changed by Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 21/2/2018 12:27.
Abstract
Migration und Diversität zählen zu den großen Herausforderungen der Gegenwart. In unterschiedlicher Weise sind davon auch die europäischen Länder betroffen. Bildungseinrichtungen als Orte gemeinschaftlichen Lernens und kultureller Diversität müssen reflektierte Handlungsmuster entwickeln. Um an allen Bildungseinrichtungen weitere und umfassendere Angebote zu entwickeln, sind die länderspezifischen Kontexte besonders zu beachten. Sie bilden die Ausgangspunkte für das Diversity Management in den verschiedenen Bildungseinrichtungen. Ergebnisse der Grundlagenforschung und der anwendungsorientierten Forschung sollen genutzt werden, um Integrationskonzepte zu entwickeln. Diese sind Voraussetzung für die strategischen Planungen zur Umsetzung von Diversität in kommunalen Bildungslandschaften und zur Schaffung einer partizipativen Netzwerkkultur. Hochschulpartner können theoriegeleitet und evidenzbasiert innovative und praxisnahe Konzepte für partizipatives Bildungsmanagement entwickeln. Die Konferenz wurde in der Zusammenarbeit mit der Universität Hildesheim und der Volkshochschule in Hildesheim organisiert.
Abstract (in Czech)
Migrace a rozmanitost dnes patří k velkým výzvám naší společnosti. Evropské země jsou přitom ovlivněny různými způsoby. Vzdělávací instituce jako místa společného učení a kulturní rozmanitosti musí reflektovaně vyvíjet modely k řešení této situace a vytvářet komplexnější příležitosti k tomuto vzdělávání s ohledem na specifický kontext daného regionu. Tento kontext je zásadní podmínkou pro definování diverzifikačních strategií v oblasti managementu vzdělávacích institucí. Využity by přitom měly být výsledky základního i aplikovaného výzkumu, který se zaměřuje na aplikaci různých konceptů v praxi. Tyto koncepty by měly přispět ke strategickému plánování s ohledem na potřebu jeho diverzifikace a k vytvoření komunikačních sítí. Od vědců se požaduje, aby poskytli teorii a důkazy pro koncepce inovativního a participativního řízení vzdělávání. Konference byla uspořádána ve spolupráci s Univerzitou Hildesheim a Vzdělávacím centrem celoživotnícho vzdělávání v Hildesheimu.
Abstract (in English)
Today, migration and diversity are among the great challenges of our society. The European countries are affected in different ways. However, educational institutions as places of community learning and cultural diversity must develop reflected action patterns. To develop further and more comprehensive offers at all educational institutions, particular attention must be paid to the country-specific contexts. These specific contexts define the starting points of diversity management in educational institutions.The results of basic and application-oriented research should be used to develop concepts of integration for practice. Such concepts should then lead to strategic planning of diversity in municipal education landscapes and to the development of participative networks. Researchers are asked to provide theory and evidence based concepts for innovative and participatory education management. The conference was organized in cooperation with the University of Hildesheim and the Lifelong Learning Education Center in Hildesheim.
PrintDisplayed: 27/4/2024 06:18