LESŇÁK, Slavomír and Radim ŠTĚRBA. Mravná výchova v ČR a na českých územiach v minulosti (Moral Education in the Czech Lands in the Past and the Present). Ostium: internetový časopis pre humanitné vedy. Trnavská univerzita, Filozofická fakulta, 2017, vol. 13, No 1, p. 1-13. ISSN 1339-942X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mravná výchova v ČR a na českých územiach v minulosti
Name in Czech Mravná výchova v českých zemích v minulosti a přítomnosti
Name (in English) Moral Education in the Czech Lands in the Past and the Present
Authors LESŇÁK, Slavomír (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution) and Radim ŠTĚRBA (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Ostium: internetový časopis pre humanitné vedy, Trnavská univerzita, Filozofická fakulta, 2017, 1339-942X.
Other information
Original language Slovak
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/17:00100036
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) mravní výchova; prosociální chování; etické klima; technologický skepticismus; biofilní kultura
Keywords in English Ethical education; Prosocial behaviour; Ethical climate; Technological scepticism; Biophile culture
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 28/3/2018 18:18.
Abstract
Text je analýzou sveta mravnej výchovy v českom prostredí od jej zachytených počiatkov až po súčasný stav v Českej republike. V prvej časti sa autori venujú histórii mravnej výchovy a názorov na ňu, v druhej časti prostřednictvím výzkumného šetření analyzujú jej aktuálny stav v ČR. Skúmajú kvalitu mravnej výchovy podľa cieľov kurikulárnych dokumentov vydaných Ministerstvom školstva, mládeže a telovýchovy v ČR na základných a stredných školách cez program etickej výchovy a tiež prostredníctvom výchovných predmetov. Porovnávajú ciele s praxou na základe vlastného výskumu a vyvodzujú závery a odporúčania nielen pre základné a stredné, ale i vysoké školstvo a to hlavne z hľadiska zavedenia a zintenzívnenia používania nástrojov profesijnej etiky. Etickú klímu v školách navrhujú dopĺňať o atmosféru uznania namiesto zneuznania, biofilnú kultúru a technologický skepticizmus.
Abstract (in Czech)
Text je analýzou světa mravní výchovy v českém prostředí od jejich doložených počátků až po současný stav v České republice. V první části se autoři věnují historii mravné výchovy a názorů na ni, v druhé části prostřednictvím výzkumného šetření analyzují její aktuální stav v ČR. Zkoumají kvalitu mravné výchovy podle cílů kurikulárních dokumentů vydaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v ČR na základních a středních školách přes program etické výchovy a rovněž prostřednictvím výchovních předmětů. Srovnavají cíle s praxí na základě vlastního výzkumu a vyvozují závěry a doporučaní nejen pro základní a střední, ale i vysoké školství a to hlavně z hlediska zavedení a zintenzívnění používaní nástrojů profesní etiky. Etické klima ve školách navrhují doplnit o atmosféru uznání místo zneuznání, rovněž o biofilní kulturu a technologický skepticismus.
Abstract (in English)
The following study presents an analysis of the world of moral education in the Czech environment from its recorded beginnings to the current situation in the Czech Republic. The study contains two parts: In the first section, the authors give an account of the history of moral education and different views on it, while in the second section they analyse the current condition of moral education. The authors examine the quality of moral education at primary and secondary schools according to the goals of curriculum documents issued by the Ministry of Education, Youth and Sports of the Czech Republic for the schools’ ethical education programmes and character development subjects. Based on their own research, they compare the goals with the practice, draw conclusions and give recommendations not only to primary and secondary schools, but also to higher education institutions, particularly in terms of introducing professional ethics tools and intensifying their use. The authors suggest expanding the ethical climate at schools to contain the atmosphere of recognition, biophile culture and technological scepticism.
PrintDisplayed: 26/7/2024 00:22