JAHODOVÁ, Pavla. Vliv intervencí na projevy rozvíjení interkulturní komunikační kompetence v psaní v anglickém jazyce na základní škole (The Impact of Interventions on Intercultural Communicative Competence Development Manifested in Writing in English at Lower Secondary School). In Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků II. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vliv intervencí na projevy rozvíjení interkulturní komunikační kompetence v psaní v anglickém jazyce na základní škole
Name (in English) The Impact of Interventions on Intercultural Communicative Competence Development Manifested in Writing in English at Lower Secondary School
Authors JAHODOVÁ, Pavla.
Edition Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků II, 2017.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) interkulturní komunikační kompetence; psaní; anglický jazyk; základní škola; intervence; výzkumná zjištění
Keywords in English intercultural communicative competence; writing; English; lower secondary school; intervention; research outcomes
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 10/4/2018 13:21.
Abstract
Pozornost příspěvku je věnována projevům rozvíjení interkulturní komunikační kompetence v psaní v anglickém jazyce, jež byly zkoumány v devátém ročníku základní školy. Je zde představeno, jak byla interkulturní komunikační kompetence rozvíjena prostřednictvím intervencí, které byly navrženy na základě výzkumných zjištění úvodní fáze výzkumu. Ty poukázaly na nerovnoměrné zastoupení projevů jednotlivých dimenzí interkulturní komunikační kompetence v psaní zkoumaných žáků. Příspěvek shrnuje výsledky analýzy korpusu sestaveného z produktů psaní vzniklých v rámci plnění písemné úlohy po provedení navržených intervencí. Prezentovaná výzkumná zjištění popisují, jakým způsobem a v jakém rozsahu se rozvíjení interkulturní komunikační kompetence projevilo v psaní žáků, jež prošli danými intervencemi.
Abstract (in English)
The attention of the article is paid to intercultural communicative competence development manifested in writing in English which was examined in the ninth grade of the lower secondary school. It is introduced how intercultural communicative competence was developed via interventions designed on the basis of the first research outcomes. Those research outcomes proved that partial components of intercultural communicative competence were manifested unevenly in pupils’ writing. The article summarizes outcomes resulting from an analysis of a corpus compiled from pieces of writing which were produced while completing a writing task after the phase of intervention. The presented research outcomes describe the way and extent to which developing intercultural communicative competence was manifested in writing of the pupils who dealt with the interventions.
Links
MUNI/A/1277/2016, interní kód MUName: Výzkum učení a vyučování cizím jazykům (Acronym: AKTEV VI.)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 4/10/2024 00:54