C 2017

Vliv intervence na rozvíjení interkulturní komunikační kompetence v psaní v anglickém jazyce na základní škole

JAHODOVÁ, Pavla

Basic information

Original name

Vliv intervence na rozvíjení interkulturní komunikační kompetence v psaní v anglickém jazyce na základní škole

Name (in English)

The Impact of Interventions on Intercultural Communicative Competence Development in Writing in English at Lower Secondary School

Authors

JAHODOVÁ, Pavla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Plzeň, Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků, p. 58-75, 18 pp. sv. 2, 2017

Publisher

Západočeská univerzita v Plzni

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/17:00100088

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-261-0764-4

Keywords (in Czech)

interkulturní komunikační kompetence; psaní; anglický jazyk; intervence; výzkumná zjištění

Keywords in English

intercultural communicative competence; writing; English; interventions; research outcomes

Tags

Reviewed
Změněno: 27/3/2018 13:39, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Evropská jazyková politika usiluje prostřednictvím svých strategických dokumentů, z nichž vychází kurikulární dokumenty České republiky, o rozvíjení interkulturní komunikační kompetence již v raných stádiích jazykového vzdělávání. Ambice projektovaného kurikula nicméně zůstávají často nenaplněny a k rozvíjení interkulturní komunikační kompetence v praxi dochází spíše v omezené míře. S tím souvisí také diskutabilní přístupy k hodnocení interkulturní komunikační kompetence. Příspěvek popisuje, jak bylo k rozvíjení interkulturní komunikační kompetence v projektovaném, realizovaném a dosaženém kurikulu přistoupeno v provedeném akčním výzkumu. Cílem textu je představit provedené intervence a jejich vliv na rozvíjení interkulturní komunikační kompetence v psaní v anglickém jazyce v devátém ročníku základní školy a samotnou praxi.

In English

European foreign-language policy endeavours to develop intercultural communicative competence already in early stages of the foreign-language teaching-learning process, which is suggested in strategic documents on which Czech curricular documents are based. Ambitions of the projected curriculum however often remains unfulfilled and intercultural communicative competence is developed rather partially in practice. This is also associated with questionable approaches to the evaluation of intercultural communicative competence. The article describes how conducted action research treated intercultural communicative competence development in projected, realised and attained curricula. The aim of the article is to introduce implemented interventions and their impact on intercultural communicative competence development in writing in English in the ninth grade of the lower secondary school and practice itself.

Links

MUNI/A/1277/2016, interní kód MU
Name: Výzkum učení a vyučování cizím jazykům (Acronym: AKTEV VI.)
Investor: Masaryk University, Category A