SLOŽILOVÁ, Eva. Externí standardy a méně běžně vyučované jazyky (External Standards and Less Commonly Taught Languages). CASALC Review. Brno: CASAJC, 2017, vol. 2017, 2/2017, p. 20-32. ISSN 1804-9435.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Externí standardy a méně běžně vyučované jazyky
Name (in English) External Standards and Less Commonly Taught Languages
Authors SLOŽILOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition CASALC Review, Brno, CASAJC, 2017, 1804-9435.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14640/17:00100099
Organization unit Language Centre
Keywords (in Czech) méně běžně vyučované jazyky; arabština; SERRJ; ACTFL; jazyková způsobilost
Keywords in English less commonly taught languages; Arabic; CEFR; ACTFL; language proficiency
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PaedDr. Marta Holasová, Ph.D., učo 38218. Changed: 25/4/2018 16:09.
Abstract
Příspěvek se zabývá problematikou použití externích standardů u méně běžně vyučovaných jazyků. Na příkladu arabštiny demonstruje, jak mohou specifika daných jazyků toto použití komplikovat především při vývoji standardizovaných jazykových textů. Srovnává využitelnost dvou externích standardů používaných běžně v evropském (Společný evropský referenční rámec pro jazyky) i mimoevropském kontextu (American Council on the Teaching of Foreign Languages Proficiency Guidelines) a uvádí rovněž některé případy testů z arabštiny deklarujících vztažení k těmto rámcům, především k SERRJ.
Abstract (in English)
The Common European Framework of Reference for Languages was developed as a general guide whose ambitions are far from being prescriptive. It can be applied to a range of commonly taught languages within the European context. A problem may arise when we need to align tests or exams for less commonly taught languages to its proficiency levels. The article introduces and compares two external standards commonly used in Europe and America (Common European Framework of Reference for Languages and American Council on the Teaching of Foreign Languages Proficiency Guidelines respectively) in standardised testing. It discusses their applicability to Arabic whose language proficiency test development is significantly affected and complicated by its specifics. Several examples of Arabic tests that declare alignment with the CEFR proficiency levels are also provided and commented on.
PrintDisplayed: 20/7/2024 01:18