SIDIROPULU JANKŮ, Kateřina and Jana OBROVSKÁ. Multilingvní děti v monolingvní pasti. (Multilingual children in monolingual trap.). In Konference Škola jako cesta k lidské důstojnosti, mezinárodní konference Katedry sociální pedagogiky, PdF MU. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Multilingvní děti v monolingvní pasti.
Name in Czech Multilingvní děti v monolingvní pasti.
Name (in English) Multilingual children in monolingual trap.
Authors SIDIROPULU JANKŮ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jana OBROVSKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Konference Škola jako cesta k lidské důstojnosti, mezinárodní konference Katedry sociální pedagogiky, PdF MU, 2017.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/17:00102339
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) multilignualismus; sociální znevýhodnění; péče v rodině; vzdělávání; projekt ISOTIS
Keywords in English multilingualism; social disadvantage; family care; education; ISOTIS project
Changed by Changed by: Mgr. Jana Obrovská, Ph.D., učo 143665. Changed: 2/4/2019 17:14.
Abstract
Příspěvek představuje projektový záměr ISOTIS a v druhé polovině se blíže zaměřuje na podporu nízkopříjmových multilingvinních rodin v českém kontextu. Projekt ISOTIS, česky „Inkluzivní vzdělávání a sociální podpora v překonávání nerovností ve společnosti“ je zaměřen na vyvíjení postupů pro podporu předškolního a ranně-školního vývoje dětí z nízkopříjmových rodin žijících v Evropě. V konsorciu 17 institucí z celé Evropy se IVIV soustředí na efektivní postupy inkluzivního vzdělávání v ČR a svými terénními výzkumnými aktivitami se zaměřuje na romské rodiny v Brně a Ústí nad Labem a vybrané vzdělávací zařízení tamtéž. V roce 2018 budeme mimo jiné zpracovávat případovou studii zaměřenou na zjištění stavu a zlepšení podpory vícejazyčného rodinného prostředí dětí v raném školním věku. Tato případová studie bude sloužit jako podklad pro srovnání situace multilingvinních dětí z nízkopříjmových rodin v Evropě dále pro vývoj technologického podpůrného nástroje, v ideálním případě pilotně použitého a vyvíjeného napříč Evropou. Sociologicko-historické okolnosti života potomků Slovenských Romů (jimiž de facto většina Českých Romů je) na území České republiky budou představovat metodologickou výzvu, jejíž řešení může poskytnout inspiraci pro partnery z ostatních evropských zemí. Náš příspěvek ukáže, jaké jsou cíle a konceptuální východiska plánované studie, pokusíme se také navrhnout řešení některých metodologických dilemat, která nás čekají.
Abstract (in English)
Project ISOTIS (Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society) is focused on developing programmes to support preschool and primary school education for socially disadvantaged children living in Europe. With another 17 countries from all around the Europe Czech team is concerned with Roma families living in Brno and Ústí nad Labem as well as selected educational organizations. In 2018 we will conduct a case study on supporting multilingual home environment of preschool and early school children. This case study will be a starting point for comapring the situation of different socially disadvantaged families across Europe and for developing Virutal Learning Environment (VLE). Socio-historical context of Czech Roma living conditions will be a methodological challenge which can be also inspiring for partners from other countries. This paper will present goals and conceptual presuppositions of this study and will draw possible solutions to methodological dilemmas.
Links
727069, interní kód MUName: ISOTIS - Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society (Acronym: ISOTIS)
Investor: European Union, ISOTIS - Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society, Europe in a changing world - inclusive, innovative and reflective Societies (Societal Challenges)
PrintDisplayed: 25/9/2024 13:13