V originále
Příspěvek seznamuje čtenáře s výsledky analýzy učebních úloh vyskytujících se ve vybraných, aktuálně používaných českých učebnicích zeměpisu pro základní školy. S důrazem na jejich potenciální využití pro výuku v terénu. Analyzováno bylo dvacet učebnic pro 6. až 9. ročník ZŠ. V první fázi analýzy rozhodla dvojice autorů pomocí metody cross-check, zda je daná úloha využitelná jako námět pro výuku v terénu či nikoliv. Úlohy označené jako vhodné pro terénní výuku byly sepsány a označeny. U každé úlohy bylo identifikováno aktivní sloveso, pomocí nějž je úloha zadána. Dále jsme kriticky řadili úlohy podle kognitivní náročnosti do jednotlivých kategorií revidované Bloomovy taxonomie cílů. Kognitivní náročnost byla zjišťována porovnáním obsaženého aktivního slovesa v analyzované úloze s aktivními slovesy, která různí autoři doporučují pro jednotlivé kategorie revidované Bloomovy taxonomie cílů. Dále bylo sledováno, zda jsou v učebnicích zeměpisu pro vyšší ročníky (8.–9. roč.) ZŠ více zastoupeny náročnější úlohy formulované pomocí aktivních sloves vyžadujících zapojení vyšších kognitivních operací než v učebnicích pro nižší ročníky (6.–7. roč.)
Anglicky
This paper focuses on the analysis of the educational/learning tasks, which can be found in geographical teaching books (used in Czech primary schools). Twentynine books (and exercise books) were analysed. The first step of this analysis was to identify such tasks which can be used for outdoor education. We are using the cross-check method to verify if the task is suitable for outdoor education or not. In each task, the active verb (e. g. to describe, to explain, to apply, to analyse, to compare, to organize etc.) was identified. Through identification and comparison of these verbs with Bloom’s taxonomy of learning domains (especially the cognitive domain), we have classified the relevant learning task into six levels according to their degree of cognitive difficulty. Each task was monitored whether it contains information about the allocation of time, localization of fieldwork, interdisciplinary relations and form of education and discussed. The next aim of this analysis is to identify if there is some cognitive progression among learning tasks in textbooks for higher grades of elementary school.