ŠPOKOVÁ, Andrea. „Kariérové poradenství” jako přežitek v měnícím se světě? Aneb hledání nových východisek v (sociální) pedagogice. (“Career guidance” as an anachronism in a changing world? Looking for new theoretical framework in (social) education.). In Kariérové poradenství v měnícím se světě. 2017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name „Kariérové poradenství” jako přežitek v měnícím se světě? Aneb hledání nových východisek v (sociální) pedagogice.
Name in Czech „Kariérové poradenství” jako přežitek v měnícím se světě? Aneb hledání nových východisek v (sociální) pedagogice.
Name (in English) “Career guidance” as an anachronism in a changing world? Looking for new theoretical framework in (social) education.
Authors ŠPOKOVÁ, Andrea.
Edition Kariérové poradenství v měnícím se světě, 2017.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) kariéra;kariérové poradenství;sociální pedagogika;sociální znevýhodnění;sociální dimenze;teorie kariérového rozvoje;identita;postmoderní svět
Keywords in English career;career guidance;social education;social exclusion;social dimension;career development theories;identity;postmodern world
Changed by Changed by: Mgr. Andrea Poslt, učo 363653. Changed: 6/3/2018 11:39.
Abstract
Příspěvek se zabývá filozoficko-teoretickými východisky kariérového rozvoje v postmoderním světě. Právě stále „měnící se svět” vybízí k opakované systematizaci teorií kariérového rozvoje či jejich obnově v další originální teorii, což v teorii i v praxi vede k jeho neustálé relativizaci a vlivem stále převládajícího psychologického diskurzu ke koncentraci na jednotlivce a jeho kariéru, jeho identitu, jeho potřeby. Cílem příspěvku je nabídnout pohled sociálně pedagogický, který akcentuje dvě dimenze: sociální a výchovnou. Sociální dimenzi jak v rozvoji jedince a kontextů, jichž je jedinec součástí, tak i problémů, s nimiž se současný svět potýká (rozpad soc. struktur, soc. vyloučení, strach ze soc. budoucnosti). Výchovnou dimenzi pak ve smyslu socializace, prevence, celoživotního učení a komunitního vzdělávání. Autorka tak přesunuje pozornost od kariéry jednotlivce směrem ke společnosti jako celku a klade zásadní otázku: není tedy v měnícím se světe disciplína “kariérového poradenství” již přežitkem?
Abstract (in English)
The paper discusses the theoretical framework of career development in the postmodern world. A constantly “changing world" brings about either a never-ending systematization of career development theories or their renewal in yet another original theory. In theory and in practise, this leads to a constant relativisation of career development and to concentration on the individual and individual’s career and needs due to the influence of the predominant psychological discourse. The aim of the paper is to offer the perspective of social education, which emphasizes two dimensions: social and educational. The social dimension in the sense of the individual development and the contexts that the individual is part of, as well as the problems the society is currently facing (the breakdown of social structures, social exclusion, fear of the social future). Educational dimension in the sense of socialization, prevention, lifelong and community learning. The author shifts focus from the career of an individual towards society as a whole and asks fundamental question: Could the discipline of career guidance be just an anachronism in this "changing world"?
Links
MUNI/A/1216/2015, interní kód MUName: Vybrané oblasti sociální pedagogiky v pozornosti začínajících výzkumníků
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 27/9/2024 00:44