J 2018

Education of people with dementia as part of cognitive rehabilitation

VOSTRÝ, Michal

Basic information

Original name

Education of people with dementia as part of cognitive rehabilitation

Name in Czech

Vzdělávání osob s demencí jako součást kognitivní rehabilitace

Authors

VOSTRÝ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Sociálno-zdravotnícke spektrum / Social health spectrum, Bratislava, Vysoká škola zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety, n.o. a Zväz diabetikov Slovenska, o. z. 2018, 1339-2379

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/18:00102349

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Demence; edukace ; edukace seniorů; ergoterapie; Montreálský kognitivní test; speciální pedagogika - intervence; ucelená rehabilitace

Keywords in English

Dementia; Education; Elderly education; Ergotherapy; Montreal cognitive test; Special education – intervention; Comprehensive rehabilitation

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 5/4/2019 15:42, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

This contribution paper focuses on individuals suffering from dementia (especially in this case, moderate stage of Alzheimer’s disease). The research includes testing of 20 probands which were divided by an intentional selection into two groups: experimental (active participation on further special-pedagogical and ergotherapeutic, also known as work therapy intervention) and control group (passive participation during intervention). The testing was initiated by entrance examinations with the use of standardized Montreal cognitive test. The same test was then used after the intervention within a framework of output testing and the collected data were then compared with each other. The following results than pointed to the fact, that regular intervention for seniors suffering from Alzheimer’s with the use of modern technologies (in this particular case game consoles connected with the Kinect system sensors) and classic “paper and pencil” tests had certain amount of influence on the results of the experimental group, which achieved slightly better results than passive control group which stagnated, or got worse compared with the results at the beginning.

In Czech

Příspěvek je zaměřen na osoby trpící demencí (v tomto případě Alzheimerovou chorobou – střední typ). K výzkumu jsme využili 20 probandů (z toho 100 % žen), kteří se nacházeli v jedné instituci poskytující sociální služby. Těchto 20 probandů jsme rozdělili záměrným výběrem do skupiny experimentální (aktivní účast na naší speciálně- pedagogicko-ergoterapeutické intervenci) a do skupiny kontrolní (pasivní účast na naší intervenci), vždy po deseti probandech. Samotná intervence trvala půl roku (1 x týdně, 25min.) a zahájena byla vstupním vyšetřením pomocí standardizovaného Montreálského kognitivního testu. Stejný test pak byl využit po intervenci v rámci výstupního testování a data mezi sebou byla komparována. Ze zde prezentovaných výsledků můžeme poukázat na fakt, že pravidelná intervence seniorů trpících demencí za využití moderních technologií (v tomto případě herní konzole s kinektem – pohybový senzor) a klasických testů „tužka-papír“, měla vliv na výsledky experimentální skupiny, která dosahovala mírně lepších výsledků, oproti skupině pasivní, která stagnovala, popř. se mírně zhoršila.