Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1410103, author = {Tužilová, Petra}, article_location = {Košice}, article_number = {2}, keywords = {reading; readership; reading literacy; teacher; student; parent}, language = {cze}, issn = {1339-8725}, journal = {Edukácia}, title = {Četba a čtenářství pohledem učitelů a rodičů žáků 4. ročníků ZŠ}, url = {https://www.upjs.sk/edukacia/2-2017/}, volume = {2}, year = {2017} }
TY - JOUR ID - 1410103 AU - Tužilová, Petra PY - 2017 TI - Četba a čtenářství pohledem učitelů a rodičů žáků 4. ročníků ZŠ JF - Edukácia VL - 2 IS - 2 SP - 238-244 EP - 238-244 PB - Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach SN - 13398725 KW - reading KW - readership KW - reading literacy KW - teacher KW - student KW - parent UR - https://www.upjs.sk/edukacia/2-2017/ L2 - https://www.upjs.sk/edukacia/2-2017/ N2 - Článek obsahuje výsledky pilotního výzkumu čtenářských a gramotnostních dovedností, sestavených na základě informací získaných od učitelů čtvrtých tříd základních škol. Cílem výzkumu realizovaným mezi učiteli a rodiči dětí 4. ročníků ZŠ je analýza informací, jak učitelé podporují rodiče v rozvoji čtení a čtenářství jejich dítěte, tj. jak ovlivňují individuální čtenářství dětí, a jaký vztah existuje s čtenářskou gramotností dítěte. Dostupné výzkumy čtení (Trávníček, 2008, 2011, Prázová, 2014, Gabal, Václavíková Helšusová, 2003) a čtenářské gramotnosti (PIRLS 2001, 2011, PISA, 2000, 2003, 2006, 2009, 2012, 2015) uvádějí, že klíčový je v tomto směru přístup rodiny. Podle Trávníčka (2008) je jednou z proměnných, které odlišuje čtenáře od nečtenářů, rodina - z téměř padesát procent stojí mezi faktory, které vedly respondenty k četbě. Druhé místo je obsazeno učitelem jako osobou, která má vliv na čtení žáka. Metodologický základ výzkumu spočívá v rozhovorech s učiteli a rodiči žáků 4. ročníku ZŠ, které sledují, jak učitelé podporují rodiče svých žáků, a jaký je ideální koncept podpory, který rodiče preferují. Řešený problém jenahlížen z několika oblastí: osobní vztah učitelů a rodičů k čtení a čtenářství, jejich projevovaný zájem o dětské čtení a rodinnou čtenářství, a zejména podpora učitelů poskytovaná rodičům jejich žáků. Pilotní výzkum potvrdil předpoklad, že učitelé základních škol kladou velký důraz na čtení, i když se nezaměřují na sledování výzkumných studií a statistik gramotnosti a čtení. Závěr práce shrnuje další možnosti výzkumu a využití výsledků. ER -
TUŽILOVÁ, Petra. Četba a čtenářství pohledem učitelů a rodičů žáků 4. ročníků ZŠ (Reading and readership through eyes of teachers and parents of 4th grade pupils of elementary schools). \textit{Edukácia}. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, 2017, vol.~2, No~2, p.~238-244. ISSN~1339-8725.
|