Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1410169, author = {Vlčková, Kristýna}, article_location = {Praha}, article_number = {1}, doi = {http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2017.16}, keywords = {delayed commencement of school attendance; school choice; elementary school; primary school; parent-school relationship}, language = {cze}, issn = {1802-4637}, journal = {ORBIS SCHOLAE}, title = {Rozhodování rodičů o odkladu školní docházky v kontextu výběru školy}, url = {http://www.cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=103225}, volume = {11}, year = {2017} }
TY - JOUR ID - 1410169 AU - Vlčková, Kristýna PY - 2017 TI - Rozhodování rodičů o odkladu školní docházky v kontextu výběru školy JF - ORBIS SCHOLAE VL - 11 IS - 1 SP - 31-50 EP - 31-50 PB - Nakladatelství Karolinum SN - 18024637 KW - delayed commencement of school attendance KW - school choice KW - elementary school KW - primary school KW - parent-school relationship UR - http://www.cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=103225 N2 - Odkladů školní docházky je v České republice v porovnání s okolními zeměmi dlouhodobě mnoho. Podle české legislativy vydávají impulz k odkladu rodiče, kteří se mohou ve stejné době rozhodovat, na kterou školu své dítě zapíšou. Cílem této stati je odpovědět na otázku: Jak rodiče přemýšlejí o odkladu školní docházky svých dětí v kontextu výběru základní školy? V této studii prezentuji výsledky šetření, při kterém jsem analyzovala data získaná pomocí deseti hloubkových rozhovorů s rodiči předškoláků, jejichž děti navštěvují mateřskou školu v lokalitě centra jednoho velkého města, anebo se rodiče chystají v této lokalitě zapsat své dítě do 1. třídy základní školy. Tyto rozhovory byly zaměřeny na téma volby základní školy a vynořilo se při nich subtéma odkladů školní docházky. Z analýzy rozhovorů vyplývá, že rodiče vybírají školu dvojím způsobem. Jedním je strategie přijatelné varianty, při níž volí první přijatelnou základní školu, zatímco rodiče se strategií seznamu přání vybírají z dostupných škol podle vlastních kritérií tu nejvhodnější. Ukazuji, že těmto strategiím může předcházet tzv. vylučovací metoda, tedy odmítnutí spádové školy, ta je však pouze nultým krokem, po kterém následuje některá ze dvou strategií volby školy. V závěru popisuji, že rodiče užívající strategii přijatelné varianty vyjadřují větší důvěru v odbornost institucí a při rozhodování o odkladu školní docházky se přiklánějí k jejich názoru více, než je tomu u rodičů se strategií seznamu přání, kteří jsou v rozhodování nezávislejší. ER -
VLČKOVÁ, Kristýna. Rozhodování rodičů o odkladu školní docházky v kontextu výběru školy. \textit{ORBIS SCHOLAE}. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2017, roč.~11, č.~1, s.~31-50. ISSN~1802-4637. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2017.16.
|