V originále
Pole výchovy a vzdělávání je vždy provázáno s aktuálním společenským, politickým i ekonomickým vývojem. Musí reagovat na měnící se podmínky a čelí aktuálním požadavkům a představám různých skupin. V zemích západního světa od 80. let a v našem regionu v posledních dvou dekádách se vzdělávání vyrovnává s logikou neoliberalismu, která prostor veřejných institucí podrobuje logice trhu. Pozornost se upírá na měřitelné faktory vstupů, nákladů a výstupů. Na významu ale roste také role rodičovské poptávky, která je mnohými považována za sílu, které je třeba vycházet vstříc jak diverzitou nabídky, tak také přerozdělováním veřejných financí. Do pozadí se dostávají neekonomické veřejné zájmy jako je sociální koheze, vyrovnávání sociálních nerovností apod.
In English
The sphere of education is interwoven with current social, political and economic development. It follows changing conditions and faces current requirements and visions of different social actors. In countries of the so-called Western world from 1980´s and in our region in last two decades, education deals with the logic of neoliberalism. The focus is on measurable factors of inputs, costs, and outputs. The idea of parents´ demand is on the rise and is considered the power that should be met by policies. The public interests as social cohesion and challenging social inequalities fall behind.